Dag 15-16-17-18 - Gewéldige jungletocht Bukit Lawang, Sumatra!

18 mei 2019 - Bukit Lawang, Indonesië

Vlucht naar Medan, Sumatra
Vandaag sta ik super vroeg op om mijn vlucht naar Medan in Sumatra te kunnen halen. Ik heb besloten als een backpacker te 'leven', dus niet de grab naar het vliegveld te pakken, maar de goedkopere variant, namelijk eerst de metro en dan nog de bus die er 1 uur over doet. Om 5:00 uur gaat dan ook mijn wekker. Ik ben zelfs eerder klaar dan gepland (ja, het wordt nog wel wat met mij... 😉) en vertrek al richting metrostation. Alles gaat voorspoedig. Ik kan dus al de bus van 6:15 uur pakken i.p.v. een half uur later. In de bus zitten echt maar een paar mensen. Ik ga voorin zitten en eet mijn ontbijt wat ik de vorige avond gekocht heb in de supermarkt, sandwich met ei. Hierna probeer ik mijn oogjes dicht te doen om wat te slapen, want ik heb immers maar 1,5 uur geslapen. Veels te kort! Slapen lukt niet echt en het is ook nog eens super koud in de bus!
Uiteindelijk komen we 1 uur later aan op het vliegveld. Ik vraag aan de chauffeur of ik er hier uit moet voor mijn vlucht naar Medan, want er zijn 2 haltes. Ik moet inderdaad deze pakken en de vrouw aan de andere kant van het gangpad blijkt toevallig dezelfde vlucht te hebben als ik. Mooi, kan ik makkelijk met haar mee lopen en ze wijst me af en toe de weg. Ze spreekt geen Engels en ik spreek haar taal ook niet, maar met wat gebarentaal komen we er uit.
Ik ben erg op tijd op het vliegveld. Nu kan ik nog lekker op het gemakje wat schrijven voor mijn reisblog, foto's uploaden en Aniek een filmpje sturen voor haar 30e verjaardag.

De vlucht gaat erg voorspoedig en duurt maar 50 minuten. Hierna heb ik een lange taxirit van zo'n 4 uur en ben ik supermoe.
Samen met mij stapt Nicole (23) uit Houston in in de taxi. We kletsen wat, maar omdat we beiden erg moe zijn proberen we wat te slapen. Even later stoppen we ergens, omdat er nog iemand in moet stappen. Het is een Nederlandse van 26, waarvan ik achteraf bedenk dat ik haar naam niet eens weet. Even kan ik weer lekker in het Nederlands praten. Dat is ook wel weer even fijn. Omdat ik hoofdpijn heb en nog steeds erg moe ben, doe ik toch weer even mijn oogjes dicht. Ik slaap wat en word af en toe wakker en zie dat het onderweg super hard regent. Ojee, als dat maar niet de hele tijd is tijdens onze jungletocht...! Super gaar komen we uiteindelijk aan en gaan we allemaal met een eigen gids mee. Ik wil eigenlijk het liefste alleen maar slapen nu...

Verkeerde boeking?
Mijn gids heet Andy en ik 'ken' hem dus al via Facebook Messenger, omdat ik zo mijn tocht bij hem geboekt hebt. Zijn naam had ik uit de Facebook-groep voor Maleisië-backpackers en omdat iedereen super enthousiast was over zijn tocht, boek ik dus ook bij hem. Ik had hem in Nederland al een bericht gestuurd en aangegeven wat ik graag wilde qua tocht enzo. Dit ging allemaal super makkelijk. Gewoon alle vragen stellen via Facebook-chat en dan uiteindelijk je tocht boeken. Klinkt erg simpel! Maar bij aankomst blijkt het toch iets anders dan gedacht. Ik vraag aan Andy waarom de andere meiden uit mijn taxi niet in dezelfde groep gaan. Andy geeft aan dat zij een nacht hebben in de jungle. Oh, dat kon dus tóch bij hem... Ik had dit al ergens op Facebook gelezen en dus wat doorgevraagd bij hem, maar blijkbaar toch niet genoeg. Dit had ik op zich ook wel gewild, want ik doe ook 2 dagen in de jungle, dus kan ik er net zo goed overnachten.
We gaan in Andy's kantoor zitten en nemen door wat ik heb geboekt en dan vertelt hij dat ik in het restaurant die avond kan eten en de volgende ochtend ook kan ontbijten. Ik vraag of hij dat dan betaalt, omdat maaltijden bij de tour zitten en dan kijkt hij me raar aan en zegt dat de maaltijden niet inclusief zijn. Alleen de lunch is inclusief, maar niet het diner en het ontbijt. Ik begrijp het even niet. Alles was toch inclusief 🤔?? Andy geeft aan dat dit alleen bij de tocht is met overnachting in de jungle. Verwarrend loop ik met Andy mee naar mijn kamer. Hij zegt dat hij even later terug komt, dus ik kijk in de tussentijd even wat ik met hem heb afgesproken via Facebook Messenger. Als Andy terug komt en ik hem laat zien wat ik eigenlijk geboekt heb, blijkt alles een miscommunicatie te zijn. Hij dacht dat ik 2 losse dagen in de jungle wilde, terwijl ik juist wilde boeken wat het merendeel van zijn bezoekers doet, namelijk de 2-daagse jungletocht mét overnachting. Andy geeft aan dat dit geen probleem is en dat hij gaat kijken of hij me nog bij een andere groep kan plaatsen die ook de overnachting doet. Naast de jungletocht heb ik ook nog een bezoek aan de bat cave en een village tour geboekt en volgens Andy is het mogelijk om dat nog te doen op de dag dat ik weer terug kom uit de jungle. Even later komt Andy terug en heeft hij me nog kunnen plaatsen bij een stel. Top! En ook fijner eerlijk gezegd, want anders had ik in mijn eentje met de gids gemoeten. Niet dat dat met Andy erg was, maar ik vind het juist leuk om de jungle met een groep te bezoeken. Als ik uiteindelijk vraag aan Andy wat er verandert aan de prijs, zegt hij dat het hetzelfde blijft. Ik vind het allemaal maar raar, maar prima dat ik nu én een overnachting in de jungle heb én een deel van de maaltijden inclusief, voor hetzelfde geld 😁!

Omdat ik dus eigenlijk dacht dat alles inclusief was in de tour en ik dus geen geld meer hoefde uit te geven in Bukit Lawang, had ik vooraf met Andy afgesproken dat ik in Maleisisch geld kan betalen, zodat ik geen Indonesisch geld hoef te pinnen. Nu blijkt dat ik wel de avond vóór de jungle en de avond ná de jungle het eten moet betalen en dus nog 2x ontbijt (het eten is dus alleen inclusief tíjdens de jungletocht) geeft Andy aan dat hij wel even met me mee gaat naar het wisselkantoor om daar Maleisisch geld te wisselen. Samen op zijn scooter rijden we die kant op.
Oké, het begin van deze jungletocht is toch allemaal iets meer gedoe dan ik dacht, dus ik ben benieuwd wat me te wachten staat...

Moe!
Na het wisselen van het geld haal ik even snel wat drinken bij een klein winkeltje en ga ik naar mijn kamer. Het schijnt gebruikelijk te zijn om rond 20:00 uur te eten, wat betekent dat ik nog 2 uur heb. Aangezien ik echt kapot ben van het weinig slapen, vroege opstaan en de lange reis, ga ik op bed liggen, zet mijn wekker en probeer wat te slapen. Het slapen lukt een klein beetje. Ik heb koppijn en heb al een paar paracetamol gepakt. Als ik uiteindelijk moet gaan eten ben ik eerlijk gezegd nog gaarder dan ik al ben. Het liefste was ik blijven liggen, maar ik moet echt iets eten, want anders ga ik me ook niet beter voelen. De lunch heb ik ook al overgeslagen door de vlucht en de taxirit. Of ja, die bestond uit een paar koekjes die ik nog over had vanuit Nederland...

Ik eet bij een restaurantje om de hoek, van een man die jaren in Amsterdam heeft gewoond en dus een aardig woordje Nederlands spreekt. Sowieso spreken de mensen hier best een paar woordjes Nederlands, vanwege de vele toeristen uit Nederland.
Het diner is erg lekker en de man is erg aardig! Alle mensen hier in Bukit Lawang lijken erg vriendelijk te zijn en iedereen lijkt een praatje met je te willen maken.

Na het eten ga ik snel terug naar mijn kamer. Mijn hoofdpijn is er niet echt minder op geworden en ik ben kapot!
Snel pak ik mijn tasje voor de jungletocht en duik lekker mijn bedje in. Mijn kamer ligt pal naast de rivier en ik slaap met het geruis van de rivier op de achtergrond, die super hard stroomt. Het klinkt alsof het heel hard regent. Hopelijk slaap ik daar lekker door!
In de nacht regent het mega hard en schrik ik ineens van een hele harde knal van het onweer. De regen tikt hard op het dak van mijn kamer.

Beetje dom...
De volgende ochtend gaat de wekker om 7:00 uur. Ik snooze nog wat en sta uiteindelijk op om op tijd om 8:00 uur aan het ontbijt te zitten, zoals Andy tegen me gezegd heeft. Ik heb lekker geslapen! Wat een heerlijk bed! Ik douche in mijn rare badkamer zonder wastafel, maar met grote kuip op de grond, en er komt echt maar een hele kleine straal water uit de douche. Tja, dit is toch anders dan wij gewend zijn 😉.

Even later ga ik ergens ontbijten en denk ik: waar zijn toch al die mensen? Er is niemand te bekennen en ik vraag me af of de restaurantjes al wel open zijn. 8:00 uur had Andy toch tegen me gezegd... 🤔?? Na het ontbijt zoek ik Andy en kom ik bij het tourist office, waar ik even kan wachten, want Andy is er nog niet. Hmm, lekker op tijd denk ik... Rond 9:20 uur komt ie aan en zegt ie dat ie nog schoenen voor me gaat kopen. Hij zegt: "We hebben nog tijd genoeg toch, want we gaan pas om 9:00 uur". Huh?! Dan realiseer ik me ineens dat het hier 1 uur tijdsverschil is met Maleisië en dat het dus nog maar 8:20 uur is i.p.v. 9:20 uur... 🙄. Shit...! Mijn telefoon heeft dit niet automatisch aangepast en ik had dus nog een uur langer in mijn bed kunnen blijven...!! Super dom 🤣!!

Dag 1 in de jungle
Uiteindelijk word ik door een andere gids dan Andy bij de groep gevoegd. Dit is een stel uit Frankrijk, Ben (30) en Sophie (29) en later blijkt er nog 1 andere jongen uit Frankrijk, Johann (30), aan te sluiten. We wachten nog een hele tijd en vertrekken uiteindelijk pas om 9:45 uur. Jeej, zo had ik nog wel veel langer kunnen slapen... 🙄!

De tocht is geweldig!! Als we nog maar net op weg zijn, zien we een kleine slang in de boom. We zien wat aapjes en vrij kort hierna zien we al een aantal orang oetans! Hier kwam ik voor 😁! Super gave beesten 😍! Niet veel later zien we sommigen met kleine baby's. Écht super dichtbij! Wat is dít gaaf zeg! Zó'n geweldige dieren! Ik kan hier wel uren naar kijken...! Er is een moeder orang oetan die met haar baby van hoog naar beneden valt en daarna weer in de bomen omhoog klimt, recht op onze groep af. We staan inmiddels met onze groep en nog een andere groep en ik sta op nog geen 2 meter afstand van waar de orang oetan hangt! Wauw! Wat een mooi gezicht!

Later zien we nog een andere orang oetan van super dichtbij. Het merendeel van de orang oetans die we zien is semi-wild, wat betekent dat ze wat minder mensenschuw zijn, omdat ze ooit vanuit het orang oetan reservaat hier zijn geplaatst en hier nu in het wild leven. Ze zijn dus al mensen gewend.

De tocht zelf is best pittig. Soms is het flinke stukken omhoog klimmen en dan weer moeilijke stukken afdalen. Vandaar dat er dus ook altijd 2 gidsen per groep zijn.
Onderweg stoppen we een keer om wat tropisch fruit te eten. Lekker!

Later zien we 3 wilde orang oetans. Ze hebben honger en de gidsen vragen ons wat meer afstand te houden, omdat zij dus minder gewend zijn aan mensen en dus gevaarlijk zouden kunnen zijn. De ene gids geeft ze af en toe wat fruit te eten en de andere gids kan zo van dichtbij foto's maken. De gids zegt dat we snel door moeten lopen, maar als we dat doen, blijven ze ons wel 20 minuten lang achtervolgen!

Ons 'lamp
In de middag eten we een heerlijke lunch van rijst met wat groenten en kip.
Wat later in de middag komen we aan bij ons 'kamp'. Hier verblijven we de nacht en staan er 2 tentjes waar wij als toeristen zullen slapen. Het is een plek direct naast de rivier en hier kunnen we als we willen even een frisse plons nemen. Ik trek mijn bikini aan, maar ga er uiteindelijk niet helemaal in, want het is mij te koud. Het grootste deel van het zweet heb ik gelukkig al wat kunnen afspoelen. Is toch wel flink sporten hoor, zo'n jungletocht ☺️!
Uiteraard is er geen elektriciteit in de jungle en ook geen douche of wc. Dit gaat allemaal op de jungle-stijl: voor de wc is er een gat in de grond en jezelf wassen moeten we in de rivier doen... Back to basic haha! Nu was ik het al wel een klein beetje gewend om in een gat in de grond te plassen, want niet op elke plek in Maleisië zijn er normale wc's, maar ik blijf dit toch best lastig vinden 😉! Voor een man natuurlijk makkelijk, maar wij vrouwen hebben hier toch wat meer moeite mee: goed kunnen richten om te zorgen dat je ín het gat plast en niet ernaast op je schoenen, en ook niet te diep hurken, want anders val je straks nog in je eigen plas... 😱🤣!

We relaxen de hele middag aan de rivier en drinken thee op een kleedje ernaast. Als het donker wordt zien we de vuurvliegjes overal oplichten. Het begint te onweren en te bliksemen, maar de regen laat nog even op zich wachten. We eten een heerlijk bereide maaltijd met rijst, kip, groenten, kroepoek en een soort van aardappelkroketjes maar dan anders, erg lekker allemaal!

Even later begint het hard te regenen.
Na het eten relaxen we nog even en gaan we onze slaapplek opzoeken. Er staan 2 tentjes waar we in kunnen slapen, het Franse stel Ben en Sophie in de ene en Johann en ik in de andere. Gadver, het stinkt vreselijk in de tent, dus die probeer ik nog even op te frissen met wat deo. We halen de slaapzakken eruit om even te laten luchten. Aangezien het warm genoeg is hoeven we daar niet in te liggen, maar kunnen we er gewoon bovenop liggen. De matrasjes liggen niet erg lekker, dus ik ben benieuwd naar mijn nachtrust... Morgen om 8:00 uur moeten we opstaan, want om 9:00 uur gaan we weer vertrekken.

Inmiddels is het 20:15 uur, heb ik mijn tandjes gepoetst en buiten in de regen geplast 😳. Gelukkig staan er veel bomen in de buurt waardoor ik niet helemaal nat word. Ik trek mijn slaapkleding aan en kruip in de tent. Hopelijk kan ik slapen...! Eigenlijk ben ik niet echt moe, maar ik vrees een klein beetje voor mijn nachtrust, dus denk dat ik maar ga proberen te slapen.
Het wordt een bagger nacht! Ik heb super last van de jeuk van óf muggen óf mijn bulten van de zandvliegen waar ik inmiddels wel klaar mee ben, maar helaas niet echt weg lijken te gaan. Ik krab me het leplazerus en probeer nog wat deet, wat ook niet lijkt te helpen. Ook weet ik niet goed hoe ik moet gaan liggen. Het matje ligt niet heel erg comfortabel en het voelt alsof je zowat op de harde grond ligt. In de nacht word ik meerdere keren wakker en heb ik het ineens koud, dus probeer de slaapzak wat meer over me heen te trekken. Uiteindelijk slaap ik wat, maar is het niet echt mijn beste nacht.

Dag 2 in de jungle
De volgende ochtend zijn we allemaal op tijd wakker en was ik me in de rivier. Apart dit...!
We krijgen een heerlijke sandwich als ontbijt en hierna gaan we weer op pad. Deze tocht voelt een stuk pittiger dan de dag ervoor. Continu stukken omhoog klimmen en flinke stukken afdalen.
Deze dag hebben we wat minder geluk, want gisteren zagen we wel zo'n 12 orang oetans, vandaag zien we er geen. We zien wel wat andere aapjes.
Na wat stops voor water stoppen we voor wat fruit en dan komt er ineens 1 aap in z'n eentje richting onze groep gelopen. Ook weer super dichtbij.

We lopen verder en mijn benen verzuren en na een paar uur ben ik er eigenlijk al wel klaar mee. We zien wat kleine watervalletjes en uiteindelijk komen we bij een plekje aan bij een klein riviertje waar we lunchen en een hele grote hagedis zien. Hierna is het nog maar een klein stukje en dan komen we aan bij de hele grote rivier waar we met 4 grote banden die aan elkaar zitten vanaf gaan raften. Super gaaf! Onze tassen gaan in grote waterdichte zakken op de band, de 'chauffeur' gaat voorop met z'n stok om ons van de rotsen weg te duwen, Johann en ik daarachter, dan het Franse stel en dan de gids. De andere gids gaat bij het Franse stel op de zijkant zitten. Het raften is erg leuk en we worden zeiknat! Na een tochtje van zo'n 20 minuten komen we weer aan bij het dorpje en is dit het einde van onze jungletocht. Het waren 2 geweldige dagen en écht top geweest!

Bat caves en village tour
Ik loop weer richting het kantoor van Andy en die brengt me richting mijn kamer. Ik fris me snel op, want een half uur later gaan Andy en ik op de scooter naar de bat caves en doen we de village tour.

De bat cave is leuk om te zien, maar niet heel bijzonder. Gewoon een grot waar de vleermuizen zitten die overdag slapen en in de nacht actief worden. Andy vertelt dat ze dit vroeger ook als medicijn gebruikten tegen astma.

Hierna rijden we door langs verschillende plekken in het dorpje. We stoppen bij een plek die nu beheerd wordt door een Nederlandse vrouw die hier vele weeskinderen heeft opgevangen. We stoppen bij rijstvelden en Andy laat me zien hoe de rijst groeit en de velden worden klaargemaakt om de rijst te zaaien. We komen op een plek waar ze bruine suiker maken en Andy laat me zien hoe dit gedaan wordt. Verder rijden we rond langs allerlei huisjes, een moskee en riviertjes waar kinderen in spelen en zich in wassen. Alle kinderen zeggen me enthousiast gedag en zwaaien naar me.
Aan het einde van de village tour koopt Andy nog wat lokale 'cake' voor ons, die we buiten bij zijn kantoor opeten, met de aapjes om ons heen, die ook graag een stukje willen hebben.

Afscheid van de jungle
Uiteindelijk ga ik terug naar mijn kamer even relaxen, eet ik later in een restaurantje en zeg ik Andy nog gedag en bedank hem voor de geweldige trip!
Eenmaal terug op de kamer ga ik snel slapen. Mijn wekker gaat om 2:30 uur al, omdat mijn taxi me tegen 3:30 uur richting het vliegveld van Medan brengt, om weer terug naar Maleisië te vliegen.

Ik neem afscheid van de jungle. Wat is deze jungletocht gaaf geweest!! Het zijn tot nu toe de meest gave en indrukwekkende dagen van mijn hele vakantie. Ik kan iedereen de jungle in Bukit Lawang aanraden! Echt gewéldig!
De orang oetans zijn zó'n gave beesten. En dan gaaf te weten dat die maar op 2 plekken in de wereld in het wild te zien zijn, namelijk in Sumatra waar ik ben én in Borneo (waar we nog heen gaan)! Weer prijs ik mezelf gelukkig dat ik dit kan en mag doen...!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl