Dag 2-3-4-5 - Magisch Singapore!

5 mei 2019 - Singapore, Singapore

Chinatown
De afgelopen dagen heb ik in Singapore doorgebracht. Donderdag (goh, ik merk dat ik nu al de dagen kwijt ben...) kwam ik laat in de middag aan. Na lekker op mijn gemakje te hebben gedaan op het vliegveld, scoor ik mijn 3-daagse tourist pass (mijn grootste vriend de afgelopen dagen 😉), waarmee ik onbeperkt kan reizen met metro en bus. Super handig! Ik begeef me naar mn hostel, wat ik erg makkelijk kan vinden. Na me een beetje geïnstalleerd te hebben, is het eigenlijk al best laat op de avond en besluit ik de metro naar Chinatown te pakken om daar de night market te bezoeken, een plek met allerlei marktkraampjes met prullaria en souvenirs. Omdat ik niks nodig heb, struin ik maar wat rond en kom uiteindelijk bij een plekje aan waar ik mijn eerste maaltijd eet: noodles met beef.
Op de weg terug nog even een drankje gedaan aan Haji Lane, een leuk straatje met allerlei street art en live muziek en leuke kleine winkeltjes. Ik ben vrij laat, dus het is hier al aardig gedaan en omdat ik ook aardig moe ben van de lange reis, besluit ik na mijn biertje maar mijn bedje op te zoeken.

Little India
De volgende ochtend een beetje op tijd opgestaan om Little India te bezoeken. Ik loop via Haji Lane om dit straatje ook eens bij daglicht te zien. Ik heb er best moeite mee Little India gevonden te krijgen en als ik er eenmaal ben, vind ik t eerlijk gezegd best tegenvallen. Ik had t iets kleurrijker verwacht en meer als 'India' zeg maar (niet dat ik daar al ooit geweest ben...). Als het begint te regenen sta ik toevallig nèt tegenover de Sri Veeramakaliamman Temple, een mooie Hindoestaanse tempel die met allerlei kleuren versierd is. Ik besluit er naar binnen te gaan. Moet natuurlijk eerst een soort van rok over mn korte broekje trekken en trek ook maar een vestje aan. Binnen zie ik allemaal mensen offers brengen met van die mooie bloemenkransen en losse bloemen die ik eerder al in allerlei kraampjes langs de weg heb zien liggen. Ook begint een of ander ritueel met muziek. Ik moet meteen aan afgelopen september in Sri Lanka denken, toen wij daar met t gezin ook zo'n tempel bezochten en Xavi zijn ogen uit keek bij dat ritueel met al die muziek.

Na het bezoeken van de tempel loop ik verder door Little India en kom hier en daar wat mooie street art tegen en ga ik op zoek naar het House of Tan Teng Niah, schijnbaar het kleurrijkste gebouw van Singapore. Kleurrijk issie zeker. Erg mooi om te zien!
Na mijn wandeling door Little India ook nog even door Baghdad Street gelopen, een paar straten naast mijn hostel. Een gezellig straatje met allerlei leuke eettentjes, die eindigt met de Sultan Moskee, een hele mooie moskee met gouden koepel. Ik heb em niet van binnen gezien, want hij is op dat moment gesloten voor bezoekers.

Marina Bay Sands
In de middag ga ik richting Marina Bay Sands, hét beroemde hotel van Singapore. Ik las ergens dat de zonsondergang geweldig is vanaf het Marina Bay Sands Skypark (dek op de 56e  verdieping) maar ik heb er niet helemaal bij stil gestaan dat het erg bewolkt is en er dus niet heel veel zon te bekennen is. Beetje jammer... ☺. Toch is het bezoek aan het Skypark zeer zeker de moeite waard!! Jeetje dat uitzicht!! En dan die skyline...!! Geweldig! Uren verblijf ik op het dek om te genieten van al het moois! Eerst bij daglicht, later in het donker. Ik had eigenlijk op tijd beneden willen zijn om de lichtshow bij Gardens by the Bay, de beroemde supertrees, te zien, maar dat kan ik niet meer redden, dus besluit ik om em van bovenaf te kijken. Morgenavond gewoon poging 2 om deze show vanaf de grond te zien. Vanaf grootte hoogte ziet het er in ieder geval al spectaculair uit! Deze show duurt 15 minuten. Eerst zie je aan de ene kant van Marina Bay Sands de lichtshow van Gardens by the Bay en daarna kun je aan de andere kant ook nog de Spectra watershow zien, deze schijnt iets minder spectaculair te zijn.

Spectra Watershow
Van bovenaf heb ik ook al een deel van de Spectra Watershow gezien, maar een uurtje later is de volgende show, dus als ik even later beneden ben, wil ik deze show natuurlijk ook meepikken. En wauw, wat is dat gaaf! Licht, water, kleuren en op de achtergrond muziek maken het voor mij zowel magisch, spectaculair als ontroerend. Ik krijg een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen bij het zien van de show. Wat hadden Xavi en Dylan dat denk ik gaaf gevonden! Hier sta ik dan, in m'n eentje in deze magische stad! In m'n eentje..., zonder mijn mannen...! Na de show ga ik er even bij zitten en de tranen rollen over mijn wangen. Wat had ik mijn 3 mannen graag hier gehad! Op de achtergrond hoor ik andere kindjes: "Papa, mama". Dat is wel even slikken... Daar zit ik zo een tijdje, even alle gedachten laten gaan...

Barstreet Clarke Quay
Inmiddels is het al 22:00 uur geweest en besluit ik de metro te pakken naar Clarke Quay, het uitgaansgebied van Singapore, waar je verschillende terrasjes hebt, maar schijnbaar ook clubs (niet gezien...). Ik besluit het maar (braaf) bij een terrasje te houden, want ik heb immers de volgende ochtend gepland om op tijd op te staan om de Gardens by the Bay te gaan bezoeken en in mn eentje in een club is toch niet echt mijn ding. Terrasje alleen is wel te doen, maar merk dat ik het contact van anderen niet echt op zoek. Bovendien vind ik dat er vrij weinig niet-Aziaten in Singapore zijn en merk ik dat de Aziaten (misschien net als ik nog 😉) een beetje op zichzelf zijn.

Het alleen zijn valt me overigens niet tegen. Overdag is het heerlijk om alles op mijn eigen (slome) tempo te doen, maar ben ik wel veel bezig met het gezinnetje thuis. Ik merk dat ik die er wel heel erg graag bij had willen hebben en vind Singapore echt een stad die ik met mijn gezin had willen delen! Maar ja...

Na het drankje bij Clarke Quay ben ik moe en als ik aan een andere toerist vraag hoelaat de laatste metro gaat, antwoordt hij "0:30 uur" en heb ik ook niet heel veel tijd meer, want heb geen zin om een taxi te pakken of te lopen, dus ga richting metro. Bij het metrostation aangekomen gaat blijkbaar om 0:00 uur al de laatste metro en kan ik die nog net pakken, maar helaas niet helemaal tot mijn hostel. Shit, blijk ik nog een half uurtje te moeten lopen...! Taxi heb ik geen zin in, dus ik zet mijn Maps.me-app aan en voer mijn route in, maar ik begrijp er niks van. Hij wijst me telkens een andere kant op! En mijn telefoon is ook nog eens bijna leeg. Nou, lekker dan...! Ik besluit maar aan iemand te vragen hoe ik moet lopen en hij geeft aan dat ik nog een bus kan pakken naar een halte in de buurt van mijn hostel en dan nog maar 6 minuutjes hoef te lopen. Mooi, dat scheelt weer!

Gardens by the Bay
De volgende ochtend wil ik op tijd opstaan om naar Gardens by the Bay te gaan. Ik check mijn wekker en deze staat nog op 7:15 uur. Om 5:00 uur komt er een of andere idioot op de kamer die de grote lamp aan doet. Eehh hallooo, er liggen hier mensen te slapen...! Wéér wakker dus en ik slaap hier al echt bagger! Ineens word ik later wakker en denk: is mijn wekker nu nóg niet gegaan?! Kijk op mijn telefoon, blijkt het al 8:10 uur te zijn. Blijkt mijn wekker alleen op 'ma t/m vr' te staan, maar het is dus zaterdag. Handig Renate... 🙈😂! Maar ach, nu heb ik wel weer een uurtje langer kunnen slapen...

Aangekomen bij Gardens by the Bay, een soort van grote aangelegde tuin midden in de stad, kijk ik alweer mijn ogen uit. Met op de achtergrond de skyline en het Marina Bay Sands hotel. Wát een mega hotel is dat zeg!
Een stukje naast het hotel ligt ook nog het Singapore Flyer Reuzenrad, nog groter dan die in Londen. Omdat ik al op het Marina Bay Sands Skypark ben geweest ga ik er niet in, maar je ziet em wel op veel van mijn foto's terug. Foto's ja... Ik heb er inmiddels, op zijn Renates, al honderden gemaakt 😳🙈. Straks toch maar een paar deleten, want anders red ik 8 weken nooit op 1 telefoon...! Nou ja, anders kan Stefan nog altijd een geheugenkaartje meenemen, dan hoef ik maar rekening te houden met 4 weken foto's ipv 8 🤣.

Eeh, waar was ik? Terug naar Gardens by the Bay... 😉. Ik zie de hoge supertrees al staan. Machtig mooi! Deze ga ik later bekijken. Eerst wil ik naar de grote kassen in de Gardens. In eentje is een nevelwoud nagemaakt (Cloud Forest) en de ander staat vol met bloemen (Flower Dome). Ja Mir, ik moest er ook aan denken haha: deze laatste lijkt zowat op de Keukenhof (eigenlijk ook nog nooit geweest bedenk ik me) en doordat Tulip Mania 2019 deze maand is, verzorgd door KLM, staat het er vol met allerlei Nederlandse dingen, zoals tulpen, klompen en een molen. De 2 kassen zijn leuk om gezien te hebben, maar vind ik het geld wat je betaalt voor de entree hiervan eerlijk gezegd niet waard vergeleken bij de rest van de (gratis) tuin of het kleine bedrag wat je betaalt om de supertrees op te mogen.
Ik heb in de hele tuin zo'n beetje de hele ochtend en begin middag de toerist uitgehangen en bij het bezoeken van de loopbrug op de supertrees komt dat wauw-gevoel weer terug! Wat een mooie plek is Singapore!

Ik had graag ook nog de Merlion gezien, hét beeldkenmerk van Singapore, maar helaas staat deze in de steigers/is afgezet, dus hoef ik daar niet heen te lopen. Jammer! Moeten we tóch nog een keer terug schat 😉! En ik ga niet graag weer naar dezelfde plek terug, maar om een of andere reden lijkt het bij deze stad niet erg te zijn om nog een keer naar terug te gaan...

Lau Pa Sat en Orchard Road
Ik heb gepland om in de avond een beetje op tijd te gaan eten bij Lau Pa Sat, een marktje waar je midden tussen de wolkenkrabbers eet. Ik moet immers op tijd weer terug zijn bij Gardens by the Bay om de lichtshow nog te bekijken vanaf de grond, die ik gisteravond gemist heb.
Ik kom aan bij Lau Pa Sat, maar ik ben veel te vroeg en er is nog bijna niemand. Dan nog maar even ergens anders heen.

Ineens bedenk ik me dat ik ook nog naar Orchard Road had gewild. Dé shoppingstraat van Singapore. Ik haast me naar de verschillende metro's die ik moet pakken om daar te komen en uiteindelijk daar ben ik volgens mij nog niet echt op de juiste plek. Ik ben uitgekomen in ION Orchard, een mega shopping mall/shopping center. Het ziet er mooi uit, maar verder boeit het me eerlijk gezegd niet, dus na een half uurtje rondgelopen te hebben ga ik maar weer terug naar Lau Pa Sat (ja, handig zo'n tourist pass! Ik heb me wat afgecrost in de metro's de afgelopen dagen...).

Lau Pa Sat schijnt dus een hele toffe plek te zijn voor allerlei Aziatisch eten. Ik denk dat ik er nog steeds te vroeg ben om dat toffe gevoel te krijgen. Het is inmiddels wel wat drukker, maar de sfeer is er natuurlijk veel meer als het al wat meer donker is. Anyway, de satéetjes zijn goed en de roti ook lekker (maar teveel)!

Lichtshow Gardens by the Bay
Met een volle buik ga ik snel weer de metro in voor de lichtshow van Gardens by the Bay. Ik bel nog even vlug via Whatsapp-beeldbellen met het thuisfront. Fijn om de mannen weer te zien! Helaas is de wifi slecht en de show begint ook bijna, dus beloof ik even later terug te bellen. De show is spectaculair! Maar tóch moet ik zeggen dat de Spectra Watershow me meer geraakt heeft dan de Gardens by the Bay lichtshow. Misschien door de hele setting van gisteren met kindje op de achtergrond die op de nek van zijn vader/opa naar de Watershow stond te kijken en me deed denken aan Xavi en Dylan. Maar het blijft een geweldige gewaarwording, die supertrees van Gardens by the Bay!

Zoals beloofd bellen we nog even en na even met Stefan en kids gepraat te hebben (en ze gelukkig ook te kunnen zien!) word ik toch weer emotioneel en rollen de tranen weer over mijn wangen... 😢.

Afsluiting Singapore
Ik ga op mijn gemakje terug richting mijn hostel, maar moet eerst nog mijn tourist pass inleveren bij een metrostation om mijn $ 10,- borg terug te krijgen. Nèt om 20:59 uur kom ik aan bij het verkeerde loket en de vrouw bij het loket vertelt me dat ik een stukje verderop moet zijn, maar dat het loket wel om 21:00 uur sluit. Lekker op zijn Renates weer op tijd (not...)! Maar ik heb geluk...!

Bij het hostel moet ik de bus voor morgenochtend nog regelen, want dan ga ik Singapore weer verlaten en vertrek ik richting Melaka in Maleisië (ja Aniek, het is route 2 geworden). Ook mijn hostel voor de volgende dagen moet ik nog uitzoeken. Lekker last-minute weer allemaal... 🙄! Stefan zou er gek van worden 🙈🤣!
Hostel is vrij snel gevonden en de bus laat ik voor wat het is en regel ik morgenochtend bij het busstation zelf wel.

Zometeen (inmiddels dus de volgende ochtend) verlaat ik Singapore om mijn reis te vervolgen naar Melaka, in Maleisië, een bustochtje van zo'n 4 uur. Dit verhaal is afgelopen nacht nog geschreven, dus ik zal mijn slaapuurtjes nodig hebben in de bus, want ik ga pas tegen 4:00 uur slapen en mijn wekker gaat alweer om 7:30 uur, want om 10:00 uur wil ik de bus pakken en ik moet het ticket dus ook nog regelen. Toch niet zo handig getimed...

Magisch Singapore!
Nadat ik in het begin nog dacht: nou, ik had wel meer verwacht van Singapore..., moet ik nu toch zeggen dat ik het mis had en niet anders kan zeggen dan dat dit een magische stad is! Magisch, met al haar schoonheden: kleurrijke gebouwen, zo schoon zoals ik nog nooit een stad gezien heb, een skyline... geweldig! En alles eromheen, van Gardens by the Bay, mega-hotel Marina Bay Sands en Marina Bay Sands Skypark, de spectaculaire lichtshows, van Chinatown tot Little India, etc, maken dat ik deze stad niet snel vergeten zal! En de mensen: allemaal even vriendelijk en behulpzaam. En voor het thuisfront ook niet onbelangrijk: ik heb me geen moment onveilig gevoeld!

Nu weer op naar een nieuw avontuur: MALEISIË!
Misschien dat ik de reisverhalen daarover eens moet proberen korter te houden, want het is op zijn Renates, toch weer erg lang geworden... 😂. Maar goed, Renate zou Renate niet zijn als ze niet lang van stof is hè (blijft een ontwikkelpuntje Myrna 😉)!

Tot snel!

Ps. Foto's volgen later, daar heb ik nu écht geen tijd meer voor...!

1. Myrna:
    5 mei 2019
    Leuk verhaal!! Geniet ervan! En andere backpackers tegen gaat echt wel goed komen! In een grote stad is dat gewoon wat moeilijker! Geniet ervan!
  2. Anne:
    5 mei 2019
    Heerlijk om te lezen Renate!!
    Geniet ervan! Ik blijf volgen 😘😉
  3. Lenneke:
    5 mei 2019
    Heel dapper van je om dit avontuur aan te gaan!! Geniet van elk moment, die pakt niemand meer van je af. Pas goed op jezelf.
  4. Jef Tils:
    5 mei 2019
    Lekker genieten van dit alles .
    Ook al zijn er momenten van dingen die je mist , maar dit is ook niet verkeerd.
    Je verhalen zijn erg mooi om te lezen .
    Het zal zeker een trip zijn waar je later nog veel aan terug kan denken . Super petje af.🥰🥰🥰😘😘😘
  5. Jacobine:
    7 mei 2019
    Mooi om te lezen Renate! Benieuwd naar je volgende verhaal. Je mannen zijn ongetwijfeld meer dan trots op je! Geniet 😘