Dag 27-28-29 - Bewolkt en regenachtig Cameron Highlands

29 mei 2019 - Cameron Highlands, Maleisië

Naar Cameron Highlands
Vandaag vertrek ik van Ipoh naar Cameron Highlands. Mijn Duitse kamergenoot Lukas en ik hebben afgesproken samen te reizen. Om 9:30 uur vertrekt onze bus, dus kunnen we mooi nog even ontbijten bij ons hostel, want dat zat immers bij de prijs inbegrepen. We lopen richting rooftop, waar het ontbijt vanaf 8:30 uur klaar staat. Nouja, hopen we, maar helaas is dat een ander verhaal. Brood en eieren moeten nog gekocht worden, dus er is niks om te serveren. Hmm, in Azië is dit allemaal maar heel normaal... Vlug lopen we naar de supermarkt om daar wat te halen en bestellen onze grab richting busstation.
In de bus slaap ik weer en na de busrit ben ik dan ook super gaar 😳!! De bus heeft er zo'n 3 uur over gedaan en we komen rond lunchtijd aan, dus gaan direct even eten bij Marrybrown.
Hier zoeken we nog even uit in welke van de 3 hostels, die we als optie hebben gekozen, gaan verblijven. We besluiten te kiezen voor Star Galaxy hostel, wat van die capsules heeft waar je in slaapt. Dit zijn bedden in een soort van capsule, die je met een schuifdeur dicht kan doen. Best apart! De was kan hier ook nog eens gratis gedaan worden, dus dat is fijn!

Verrassende trails...
Bij het hostel aangekomen zijn ze nog niet open, omdat inchecken pas vanaf 14:00 uur is. Gelukkig hangt er een telefoonnummer wat we kunnen bellen en even later komt er een meisje aan die de deur voor ons open doet, zodat we in ieder geval de backpack kunnen achterlaten. Ze moet snel weer weg, dus inchecken komt later wel. Vlug pak ik mijn handtasje, eigenlijk nog niet echt wetende wat we gaan doen en lopen richting centrum.

Cameron Highlands staat bekend om zijn landschappen en theeplantages, maar heeft ook een groot aantal trails. Dit zijn looproutes in de omgeving door jungle-achtig gebied, bosgebied of andere wandelpaden. Op de kaart in het centrum staan een aantal trails aangegeven. We zijn aan het dubben wat we willen doen, aangezien het bijna 14:00 uur is, maar sommige looproutes behoorlijk lang en pittig kunnen zijn en we dus niet weten welke. De routes op de kaart maken ons niet veel wijzer. Ik heb ergens gelezen dat trail 6 en 10 het mooiste zijn, maar die lijken ook direct vrij pittig dus we twijfelen of we wel genoeg tijd hebben. We moeten immers vóór 19:00 uur weer terug zijn om in te checken, want hierna moet het meisje van het hostel gaan eten. We kunnen haar niet laten wachten, want ze zal wel mega honger hebben i.v.m. de Ramadan ☺️.
Uiteindelijk zeg ik: "Goh, ben ik nou de avontuurlijkste van ons 2 😉?! Laten we gewoon trail 10 en 6 gaan lopen!" Lukas stemt in en we gaan. Aangezien ik er totaal niet op voorbereid ben, moeten we eerst nog even langs de supermarkt, want ik heb alleen mijn handtasje bij en voor een pittige hike heb ik minimaal een grote fles water nodig.

We gaan eerst trail 10 lopen en bijna op het einde van trail 10 begint (of eindigt) dan trail 6, die loopt tot aan Cameron Bharat Tea Plantation, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de theeplantages.
Trail 10 begint bij een appartement en eindigt uiteindelijk op de top van de berg Gunung Jasar op 1670 meter hoogte, dus we starten bij het appartement. Een stukje verderop blijkt de trail over te gaan in een redelijk pittige hike door de jungle. Oké, hier klim ik dan met mijn handtasje door de jungle 😂. Hier was ik niet helemaal op voorbereid 🤣.

De trails zijn niet goed aangegeven, dus af en toe weten we niet goed of we goed zitten of niet.
Bijna bovenaan de top aangekomen wijst er een pijl naar links, waarschijnlijk voor trail 6 en een andere pijl naar rechts. We denken dat trail 10 nog een stukje verder omhoog loopt, dus besluiten eerst dat stukje af te klimmen en daarna via trail 6 weer verder te lopen. Boven aangekomen hadden we een heel mooi uitzicht kunnen hebben, maar helaas is het super bewolkt en zien we bijna niets. We vragen ons af of we straks aan het einde van trail 6 de mooie landschappen van de thee-plantages wel kunnen zien door al die bewolking. En het ziet er ook nog uit dat het gaat regenen...

We kijken wat over het bewolkte landschap en dan begint het ineens te miezeren. Lukas ziet een groot stuk zeil op de grond en we hangen dit over de electriciteitsmast die naast ons staat. Mocht het harder gaan regenen, dan worden we daaronder in ieder geval niet nat.

Ineens hoor ik een geluid, wat van een stukje verderop lijkt te komen. Ik zeg: "Wat is dat voor geluid? Auto's 🤔??" We luisteren allebei en het klinkt harder en dichterbij en dan zegt Lukas: "Nee, regen!" Het begint ineens super hard te regenen en we schuilen vlug onder het zeil. Het werkt redelijk, maar doordat het zó hard regent en hard waait zijn onze schoenen en onderbenen al zeiknat. Het blijft maar regenen en regenen en we kunnen niet verder. Hier staan we dan, vast in de regen... 😂! En zo staan we vervolgens de komende anderhalve uur nog...! Goed idee Renate, om lekker avontuurlijk op pad te gaan... 🤣!

Tussendoor zien we nog 2 anderen, maar die zijn met poncho iets beter voorbereid. Wij hebben alleen maar ons 'zeiltje'. Gelukkig wel 😳!
En telkens als we denken dat het minder gaat regenen, begint het daarna weer harder te regenen.

Na anderhalf uur kunnen we eindelijk verder lopen. Het is alleen inmiddels wel al flink laat geworden, want het is al bijna 16:45 uur en we moeten nog een heel stuk. Trail 10 terug is korter dan trail 6, maar aangezien we verwachten dat trail 10 nu super glibberig gaat zijn door de regen, kiezen we voor trail 6, want dat loopt wat makkelijker naar beneden denken we.

We beginnen met lopen en zijn nog maar een paar minuten op weg als Lukas ineens zegt: "Shit, niet bewegen. Ik zie een groepje straathonden." Ik had al ergens gelezen over de straathonden hier en dat die niet relaxt zijn, maar had er niet meer over nagedacht. Shit, dit vind ik niks, want ik ben bang voor grote/vreemde honden en dat gaan ze zien ook. Ik kijk en zie een groepje van 5-6 straathonden verderop. F*ck, dit vind ik echt niks!
We blijven even staan en de honden gaan weg, maar lopen via trail 6 denken we, die wij ook moeten gaan lopen. Hmm... Wat nu?? We besluiten toch maar door te lopen en pakken allebei een grote stok van de grond, just in case... 😉.

We lopen verder en dan blijkt trail 6 ineens over te gaan in smalle dichte jungle, waar je het pad niet goed ziet. Shit, als we hier de straathonden weer tegen komen...😳!
We lopen verder en verder en moeten zelfs wat klimmen en uitkijken dat we niet vallen, want hier is het ook best glad door de regen. Wat later horen we de straathonden weer en het geluid lijkt dichterbij te komen. Het geluid lijkt te klinken alsof de ene straathond de andere aanvalt en we horen geblaf en gepiep. Shit, dit is niet relaxt...! We vinden het allebei niks, omdat we maar met z'n tweeën zijn en de honden wel met 5 of 6 en ze hoe dan ook zullen zien dat ik bang ben... Uiteindelijk besluiten we dat het toch maar beter is om weer terug te lopen via trail 10, want door deze smalle jungle is het echt niet relaxt om die honden tegen te komen...!

Trail 10 blijkt minder glad en glibberig dan ik dacht. Daar loop ik dan: half verregend en nat, schoenen en kleren helemaal smerig van het zeil, met mijn handtasje door de jungle 🤣!
Uiteindelijk komen we om 18:50 uur weer bij het hostel aan, nèt op tijd om in te checken, zodat het meisje nog om 19:00 uur weg kan. Nou, dat was me het tochtje wel en we hebben uiteindelijk nog niks gezien... 😂!

Na het inchecken en douchen gaan we terug naar het centrum om te eten. Onze schoenen hebben we in de douche afgespoeld, maar zijn nu door en door nat en aangezien het hier in Cameron Highlands geen goed weer is, gaan die de komende dagen nog wel even nat blijven... Ik heb gelukkig nog een extra paar schoenen bij, maar Lukas niet, dus eerst gaan we op zoek naar een nieuw paar schoenen voor hem. We komen een paar nep-allstars tegen voor nog geen € 6,50 dus Lukas besluit deze na het eten te gaan passen.

We eten bij een Indiaas restaurantje en ik heb hier een erg lekkere maaltijd met rijst en zoute vis. Smaakt goed!!
Na het eten kopen we de schoenen en nog wat ontbijt voor morgen en gaan terug richting hostel. We moeten op tijd opstaan, want hebben voor de dag erna een Sunrise Tour geboekt, dus we worden al om 6:00 uur opgehaald.
Uiteindelijk ga ik toch weer te laat slapen en gaat over minder dan 4 uur mijn wekker. Ik slaap niet geweldig in de capsule en heb het koud gedurende de nacht...

Sunrise Tour
De volgende ochtend worden we om 6:00 uur opgehaald voor de Sunrise Tour. Er zit al een stel in de auto, die met ons mee gaat. We rijden naar een plekje richting een uitzicht over wat theeplantages. Helaas wordt het ook dit keer weer niks. Het regent weer en het is ook nog eens bewolkt. Daar gaat onze Sunrise Tour zonder sunrise... 🤣!

Wat later rijden we wat verder richting Mossy Forest, een soort van bos waar alle bomen met heel veel mos bedekt zijn. Hier lopen we wat rond en hebben een uitzicht over de bergen, maar ook hier zijn er weer erg veel wolken. Anders was het uitzicht wel mooi geweest.

Na Mossy Forest bezoeken we een BOH (Best Of Highlands) theeplantage. Hier hebben we een erg mooi uitzicht over de theeplantages, krijgen we een korte rondleiding in de fabriek over het proces van het maken van de thee en bestellen we een Ice Tea. Super lekker issie!

Uiteindelijk zijn we rond 10:30 uur weer terug van de tour. Ik relax even wat en later lopen we weer richting het centrum. Inmiddels is het stralend weer en schijnt het zonnetje volop ☀️😁!

Nieuwe trails lopen
We lunchen en gaan daarna op pad om trail 9 te lopen die in de buurt van Robinson Waterval zit. Als we weer teruglopen zitten er 3 honden bij een man, die de honden bij zich roept. 1 van de honden begint ineens kei hard te blaffen en ik schrik en verstijf en blijf stil staan. Gelukkig gebeurd er niks, maar hierdoor beseffen we wel dat het maar goed is geweest dat we gisteren niet verder zijn gelopen richting die straathonden, want dat waren er wel 6...

Na trail 9 gaan we nog op zoek naar trail 4, waar Parit Waterval moet zijn. We lopen via een parkje, maar niet alles staat goed aangeven. Uiteindelijk vinden we het, maar de waterval is niet echt mooi. We lopen nog door naar een uitkijkpunt, maar dat is niet veel beter.
Uiteindelijk is het al einde van de middag en houden we het voor gezien. We gaan terug naar het hostel, waar ik even wat dingen voor mezelf doe.

Einde van Cameron Highlands
Een paar uur later gaan we nog even richting het centrum om te eten en wat ontbijt voor morgenochtend te kopen.
We kletsen nog wat na en lopen uiteindelijk weer terug naar het hostel, waar we onze spullen pakken voor morgen, want dan vertrekken we weer uit Cameron Highlands.

De volgende ochtend pakken we om 8:30 uur de bus, want we reizen samen door naar Pangkor Island, mijn laatste stop voordat ik Stefan, Xavi en Dylan weer zie!
Cameron Highlands was mooi, maar het blijken niet mijn beste dagen met de regen en de bewolking. Ach, je kunt ook niet altijd álles hebben... 😊!