Dag 29-30-31 - Laatste stop, Pangkor Island

31 mei 2019 - Pulau Pangkor, Maleisië

Lange reisdag voor de boeg
Vanuit Cameron Highlands ga ik nog door naar Pangkor Island. Het stond eerst niet op de planning, maar ik heb een week geleden bedacht dat ik dit plekje nog graag zou willen toevoegen. Het is een eiland en het leek me wel fijn om nog even wat strand te zien na al die tempels en landschappen, voordat ik weer de drukke stad Kuala Lumpur in ga, om daar eindelijk Stefan en de kids te treffen!

Lukas heeft besloten ook naar Pangkor Island mee te reizen, want ook hij gaat daarna door naar Kuala Lumpur, voordat hij naar Duitsland gaat, dus uiteindelijk hebben we in totaal een kleine week samen gereisd. Op zich is het fijn om even een reismaatje te hebben, want ik was na 3 weken het alleen reizen even beu, maar ik merk ook dat je met een reismaatje wat privacy mist. Maar gelukkig is Lukas erg gezellig.

Om van Cameron Highlands naar Pangkor Island te komen, zullen we eerst een bus naar Ipoh moeten pakken, waar we dus al eerder waren, om vervolgens van daaruit de bus naar Lumut te pakken, waar we op de ferry stappen richting Pangkor. Dit wordt dus weer een redelijk lange reisdag.

De eerste bus rijdt als een malle en ik ga alle kanten op. Niet echt fijn. We zijn er hierdoor wel erg snel, maar moeten alsnog wachten op de bus van 11:30 uur, dus besluiten maar te gaan eten. Wow, om 10:40 uur zit ik al aan een Mc Chicken Menu van McDonalds 😳! Ook goeiemorgen...!

De volgende bus rijdt prima en ik heb mooi even tijd om wat foto's uit te zoeken voor mijn reisblog en wat te schrijven, want ik loop helaas achter. Het idee was om telkens mijn reisverhaal te posten als ik de plek verlaat, maar inmiddels loop ik al zowat 2 plekken achter...

Na de bus pakken we de ferry, waar ik in gesprek raak met een Nederlandse vrouw, die samen met haar man en zoon haar backpackende dochter gaat opzoeken. Het valt me op dat ik de laatste dagen ineens veel meer Nederlanders zie dan alle dagen daarvoor.

Heerlijk strand...
We komen uiteindelijk rond 15:30 uur aan bij ons resort.
Zo'n anderhalf uur later lopen Lukas en ik naar het strand. Daar aangekomen denk ik: yes, ik heb een goede keuze gemaakt om nog even naar een eiland te gaan, voordat ik terug ga naar Kuala Lumpur! Het strand ziet er mooi uit. Hier kan ik de komende 1,5 dag wel genieten!

Lukas en ik gaan op het strand liggen en relaxen de komende uren daar. We zitten aan de goede kant van het eiland en het lijkt dat we hier een hele mooie zonsondergang kunnen zien, maar helaas weer die wolken hè... 😉.

We wachten tot de zon helemaal onder is en gaan dan tegen 20:00 uur eten bij Daddy's Café, schuin achter ons op het strand, een van de weinige restaurantjes die open is nu in het laag seizoen. Het eten is lekker, maar wel op het einde iets te pittig. Daar kan je mij nog steeds niet heel blij mee maken, met al dat pittige eten ☺️.
Het was leuk geweest als we hier nog een drankje hadden kunnen doen, maar het deel van Pangkor Island waar wij zitten lijkt redelijk uitgestorven, dus na het eten gaan we terug naar het resort. Hier relaxen we de rest van de avond.

De volgende ochtend word ik wakker met een beetje last van mijn rug. Verder heb ik prima geslapen. We gaan tegen 9:30 uur ontbijten en hierna doen we even ieder ons eigen ding.

Op de scooter!
Uiteindelijk besluiten we een scooter te huren en gaan we rond 12:30 uur op pad het eiland rond, want dat is in totaal maar zo'n 18 km. Lukas voor op de scooter en ik achterop. We hebben alleen vandaag nog maar op het eiland, want morgenochtend gaan we alweer door, maar we willen toch nog graag wat zien van Pangkor.

Ons resort zit aan de westkant van het eiland. We moeten eerst tanken aan de oostkant en rijden vervolgens ons rondje naar het noorden. Hier komen we als eerste de Sri Pathira Kaliamman Temple tegen, een hele mooie kleurrijk versierde Hindoeïstische tempel. Ik ben niet gelovig, maar vind dit er allemaal erg mooi uit zien.
Lukas en ik gaan naar binnen en moeten onze schoenen uit doen en allebei een lange rok aan over onze kleren. Ik heb een strapless hemdje aan, maar dat schijnt dan weer wel te mogen. Ook best gek eigenlijk...
De man van de tempel die ons de doek heeft omgeknoopt als rok komt later weer naar ons toe, want wil graag een paar selfies met ons maken. Tuurlijk joh, niks nieuws meer toch... 😂! Wat later komt ie nog een keer terug en wil ie een paar foto's van ons maken zonder hem erop. Geen idee wat ie met die foto's wil gaan doen haha.
We lopen even door de tempel en bekijken alle kleurrijke beelden, maken wat foto's en gaan dan weer verder.

Eigenlijk waren we op zoek naar de Chinese Tempel Fu Lin Kong, die Ling Yuen Khong lijkt te heten (🤔). Dit is een prachtige Chinese tempel, met een soort van tuintje eraan waar je naar boven kan lopen via een trap en dan uitkomt op een platform vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de tempel, een stuk van het dorp en de zee. Erg mooi!

Na de tempel rijden Lukas en ik verder en we komen nog bij verschillende uitkijkpunten en strandjes, waar we even een korte stop maken voor wat foto's.
We willen hierna graag naar Teluk Segadas, een verlaten strandje in het zuiden van Pangkor, wat alleen via een korte hike door de jungle te bereiken is. Het is even wat lastig zoeken waar we moeten starten, maar na een paar keer de weg navragen hebben we vrij snel de ingang van de jungle gevonden. De hike is maar iets van 15 minuten, maar er zitten flink wat muggen, dus we proberen zo snel mogelijk te lopen.
Uiteindelijk komen we bij het strandje aan, wat niet zo verlaten is, want een school blijkt hier op kamp te zijn 😂. Wij hebben er geen last van, want we gaan een stukje verderop kijken. We maken een paar mooie foto's en duiken dan het water in. Heerlijk!
We relaxen hier een tijdje en rijden dan weer door.

Onze laatste stop is het Dutch Fort. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het is, want ik heb het niet opgezocht, maar het schijnt dus iets met Nederland te maken te hebben 😉. Dus als je wil weten wat het is, google dan even. Ik hoor het graag 🤣!

Aan het einde van de middag/begin avond rijden we weer terug naar ons resort.
Ik regel nog even wat dingen voor Stefan voor zijn vlucht en hierna gaan we weer even naar het strand om even het water in te gaan en de zonsondergang te zien. Vandaag niet veel beter dan gisteren... ☺️.

We rijden weer met onze scooter terug naar het resort en gaan douchen om vervolgens te eten. Het idee was om met de scooter het iets drukkere Pangkor Town op te zoeken, maar helaas begint het te onweren en te regenen en omdat we al erg laat zijn besluiten we maar weer te gaan eten waar we gisteren ook hebben gegeten. Lukas en ik kletsen nog na over de dag en lachen om alle domme opmerkingen die ik maakte de afgelopen dagen 🤣!
Ik sluit ons samen reizen nog even af met een biertje en dan gaan we terug naar ons resort, want het restaurant wil sluiten.

Op tijd weer op
Ik schrijf nog tot laat in de nacht aan mijn reisblog en slaap uiteindelijk maar een paar uurtjes. De wekker gaat weer op tijd, omdat we alweer om 7:15 uur een taxi moeten hebben naar het ferrystation. Op dit eiland hebben ze geen grab, maar roze taxi-busjes, dus die bellen we op tijd om er één te regelen.

Ondanks dat ik maar zo kort op Pangkor Island ben geweest, vind ik het een erg mooi eiland en ben ik blij dat ik hier nog even wat heb kunnen relaxen en zien!

Afscheid van Lukas en weerzien van het gezinnetje 😬!
Met Lukas is het erg gezellig geweest en we hebben hier vooral erg gelachen!
Samen reizen Lukas en ik vandaag door naar Kuala Lumpur, waar mijn solo-reis erop zit. In Kuala Lumpur zal ik Lukas gedag zeggen en ga ik richting mijn hotel, waar ik dan ongeveer tegelijkertijd met Stefan, Xavi en Dylan aan kom. Eindelijk 😁!!

Foto's van Pangkor volgen nog...!

Voor de lezers onder ons...
Ik vond het erg leuk om al mijn reisverhalen op te schrijven, maar stiekem kostte het me ook veel tijd, dus ik kan niet beloven dat ik dit voor ons familie-deel weer zo uitgebreid zal doen, maar tuurlijk zullen jullie af en toe nog van mij/ons horen!
Maar ik wil vooral erg veel tijd besteden aan genieten met het gezinnetje 😬!!

🙋🏼‍♀️