Dag 1 t/m 10 Kuala Lumpur - Sukau - Semporna - Pulau Mabul

11 juni 2019 - Kuching, Maleisië

Het is even stil geweest aan deze kant. We hadden niet altijd Wi-Fi, of de planning was te druk en heel eerlijk toegegeven had ik (Renate) ook niet altijd zin om weer een reisblog te schrijven.
Maar hier toch even een update van onze eerste anderhalve week van onze gezinsreis door Maleisië/Borneo. Veel leesplezier... ☺️!

Dag 1-2-3 Kuala Lumpur
Het begin van onze reis is wat rommelig, wat nog niet volop genieten is. Stefan, Xavi en Dylan komen veel later dan gepland aan in het hotel van Kuala Lumpur, doordat ze er 2,5 - 3 uur over gedaan hebben met de taxi vanaf het vliegveld i.v.m. file (waarschijnlijk door de Ramadan, want het suikerfeest is bijna en iedereen lijkt terug naar hun familie te gaan) wat normaal gesproken 1 uurtje is. Dit is erg zonde. Het regent ook nog kei hard als ze aankomen. Als we uiteindelijk vrij laat in de avond iets willen eten, omdat we nog geen avondeten op hebben, blijken we best ver van alles af te zitten en is bijna alles al dicht, want het is al bijna 21:30 uur. We besluiten een stuk te lopen om bij de McDonalds te komen, want een grab in deze drukte schiet niet op. Allemaal een beetje gedoe dus...

De volgende dag is wel leuk. We bezoeken begin van de middag eerst Batu Caves: hindoeïstische tempelgrotten met een 42-meter hoge gouden beeld. Via een enorme trap kom je bij de ingang van de grot. We eten eerst een pannenkoek en wagen ons dan aan de klim: Dylan in de draagzak en Xavi, stoer als ie is, klimt alle 272 traptreden zelf! Knap hoor! Beide kids kijken hun ogen uit en vinden het leuk!

Hierna nemen we een grab richting de Petronas Towers, wat vroeger ooit de hoogste torens ter wereld waren, maar nu inmiddels niet meer. We schieten uiteraard volop foto's en komen nog een ander Nederlands stel tegen, die net als wij met hun 2 kids van bijna 4 en bijna 2 een verre reis maken. Hierna lopen we door naar het KLCC park, het stadspark rondom de Petronas Towers, met een vijver en een openbaar zwemgedeelte voor kinderen. Helaas is dit zwemgedeelte afgesloten, waar Xavi van baalt, want hij had graag even lekker geplonsd. Ook is er een grote speeltuin, waar de kids zich prima vermaken.
Aan het einde van de middag gaan we op zoek naar een supermarkt voor ons ontbijt van de volgende ochtend en zoeken we ook een plekje om te eten in het nabijgelegen winkelcentrum, wat in eerste instantie nog lastiger blijkt dan gedacht. Uiteindelijk vinden we iets en proberen we de eerste rijst van de vakantie. Ook de kinderen eten aardig mee. Dylan iets beter dan Xavi, maar Dylan is sowieso wat makkelijker met eten en lust bijna alles, kleine smulpaap 😋😉!
In de avond gaan we terug naar het park, waar we de lichtshow kijken, met uitzicht op de Petronas Towers. Best leuk om te zien, maar niet heel spectaculair.

Dag 3-4-5 Sukau, Borneo
Helaas moeten we die nacht alweer weg naar een ander plekje, waardoor Stefan en de kids niet echt tijd hebben om bij te komen van de jetlag. Al om 3:00 uur 's nachts pakken we de grab naar het vliegveld, waar we een paar uur later in het vliegtuig stappen richting Sandakan in Borneo, waar we worden opgehaald om naar Sukau af te reizen voor onze riviercruise door de jungle.
Hier hebben we de komende 1,5 dag zo'n 6 riviercruises met 6-10 mensen op een houten bootje. Van bijslapen komt weer niet veel, want de 2 ochtendcruises vertrekken al om 6:00 uur 's ochtends. Dan zijn er nog 2 middagcruises en 2 avondcruises, waarvan de avondcruise in het donker is.
We zien best wat wildlife, zoals o.a. veel apen (waaronder de neusaap die Renate heel graag wilde zien, maar die helaas niet heel duidelijk op de foto staat), neushoornvogels, uilen, een aantal gekleurde vogels, een heel vogelnest met wel honderden kleine vogeltjes, wat kleinere krokodillen, 2 orang oetans die niet heel goed te zien zijn en een paar beesten die op katten lijken, die we tijdens onze avondcruise in het donker spotten. Stefan en Renate gaan ook nog even voor een uurtje op jungletrekking met de groep, maar zien daar niet veel bijzonders. Xavi en Dylan blijven bij de Bed & Breakfast, waar de dame die daar werkt op hen past en vinden het leuk om hier even te kunnen spelen. Het hele programma hier in de jungle is op zich leuk, maar we hadden er stiekem iets meer van verwacht. Vooral Renate, na haar ervaring in de jungle van Sumatra. Dylan vindt het wél heel leuk om al die apen te zien en zegt telkens als ie een aap ziet: "aap, boom, springen" en zwaait naar de apen als we weer met de boot verder varen. Op de allerlaatste ochtendcruise, net vóór ons vertrek naar onze volgende plek, zien we nog net op het einde een krokodil van wel 4 meter lang, heel duidelijk langs ons bootje zwemmen. Dat is wel gaaf om te zien!

Dag 5-6 Semporna
Na alle riviercruises in de jungle gaan we door naar Mabul Island (Pulau Mabul) waar Stefan zal gaan duiken. Omdat we de ferry niet meer kunnen halen, wat we gelukkig wel van tevoren al weten, zullen we eerst de nacht in Semporna moeten verblijven, vanwaar we de volgende ochtend de boot richting Mabul Island pakken.
We hadden graag het openbaar vervoer (grote touringcar) gepakt vanaf Sukau naar Semporna, maar helaas is de grote bus volgeboekt vanwege het Suikerfeest van de Ramadan en wordt er voor ons een minivan geregeld naar een plekje halverwege, vanaf waar we weer een andere minivan moeten pakken om in Semporna te komen. In de eerste minivan zitten we samen met 2 Nederlandse studenten van 22, die hun stage de afgelopen 2 maanden in Maleisië gevolgd hebben. Zij zijn ook onderweg naar Semporna. Het eerste busritje is prima, maar bij het instappen in de 2e minivan blijkt dat deze helemaal afgeladen vol richting Semporna vertrekt. We zitten wel met 16 man in de minivan, allemaal hutje-mutje-op elkaar! Lekker dan, want zo zitten we de komende 3 uur nog wel... 😳! Maar ja, in Azië kan alles natuurlijk 🙄😂!
We doen er uiteindelijk super lang over en staan het laatste deel van de reis grotendeels in de file vanwege alle mensen die hier waarschijnlijk rijden voor allerlei voorbereidingen enzo voor het Suikerfeest van de Ramadan en/of het bij hun familie kunnen zijn tijdens dit feest. Niet heel erg geweldig dus.

Xavi vind de Nederlanders leuk en als we er bijna zijn vraagt hij aan mama of ze ook bij ons komen wonen 😂. Nee, die gaan ergens anders slapen... Grappig sowieso om te zien hoe dat werkt bij kinderen. Xavi heeft maar een korte-termijngeheugen en vindt elke nieuwe kamer/huisje/appartementje weer leuker dan de vorige, zelfs als het 3x niks blijkt te zijn 😂. Zo slapen we in Semporna in een hele simpele, ietwat muffige, basic kamer, zonder ramen en met alleen 2 tweepersoonsbedden en een gedeelde badkamer, maar vindt Xavi dit de mooiste kamer tot nu toe 🤣 (in Kuala Lumpur hadden we juist een vrij luxe, ruime, nette kamer). Wel mooi om te zien dat luxe er bij onze kinderen helemaal niet toe doet en zowel Xavi als Dylan met eigenlijk elke kamer tevreden zijn 😊.

Laat in de middag in Semporna aangekomen blijkt de chaos nog niet opgehouden. Het is mega druk overal op de weg en overal lijkt een soort van markt te zijn, verspreid over het hele centrum. Mensen lopen kris kras door elkaar en iedereen plukt aan Xavi en Dylan, vanwege hun blanke huid en blonde haren. Normaal gesproken doen we hier niet zo moeilijk over, maar nu zijn we wat moe en geïrriteerd en vinden we het niet heel fijn. Wat een chaotische stad is dit zeg! Super rommelig... Jammer dat we hier een nacht moeten blijven. We wisten natuurlijk van tevoren wel van die overnachting, maar dat dat uiteindelijk minder fijn is dan we dachten, daar komen we hier pas achter. Het liefste waren we direct doorgereisd naar Mabul.
Helaas hebben we dit nog 2 keer meer gedurende onze reis, dat we ergens moeten overnachten, omdat we de ferry niet meer kunnen halen, dus dat zal dan ook wel weer tegenvallen. Maar helaas, het is niet anders...

Dag 6-7-8-9-10 Pulau Mabul (Mabul Island)
De volgende ochtend vertrekken we richting Mabul. We sjouwen eerst 10 minuten helemaal bepakt en bezakt naar de haven vanwaar de boot vertrekt.
Renate gaat direct deze dag op snorkel-trip en Stefan blijft met Xavi en Dylan bij het resort. We hebben een erg mooi huisje en het hele resort is mooi opgezet, met een klein stukje strand met wat ligbedden.
Na deze eerste dag zal Stefan 4 dagen achter elkaar gaan duiken, vanwege het Sipadan-pakket wat geboekt is. Dit houdt in dat hij 3 dagen rondom Mabul Island gaat duiken en 1 dag bij Sipadan. Beiden behoren tot een van de mooiste duikspots ter wereld, maar Sipadan net iets meer. Gaaf dus! Voor Sipadan worden ook maar een beperkt aantal mensen toegelaten, dus hiervoor is een soort van duikvergunning nodig, die we voor Stefan van tevoren al hebben geregeld.

Het snorkelen van Renate is mooi. Er worden verschillende vissen gespot en ook nog 2 schildpadden. In de avond is de sfeer in het gezamenlijke deel bij de bar erg goed en de duikinstructeurs zingen en spelen op gitaren. Dylan vindt het erg interessant en gaat een kijkje nemen, want wil graag dansen, maar daar aangekomen durft ie toch niet. Mama danst met em mee en de hele avond zijn Xavi en Dylan favoriet bij iedereen.

Op Stefan z'n eerste dag duiken gaat Renate heerlijk relaxen aan het strand, samen met de kids, die onder de parasol spelen met zand. Helaas is het water bij het strand erg vervuild met afval, dus kunnen we niet aan deze kant het water in, maar moeten we dat doen vanaf de kant van de pier, middels een trapje het water in. Als Dylan na de lunch zijn middagslaapje doet, wagen Renate en Xavi een poging, maar Xavi vindt het een beetje spannend, dus we proberen het later nog een keer met papa erbij. Met zwemvleugeltjes en zwemvest gaan we een stukje het water in. Xavi wil graag zijn eigen duikbrilletje vanuit Nederland op, maar durft nog niet goed met z'n hoofd onder water om naar de visjes te kijken. Dat proberen we dan later nog wel een keer 😊.
Als Stefan zijn duiklogboek aan het invullen is bij de bar, blijven Renate en Xavi nog even samen in het water. Als we er net uit zijn en nog op het trapje van de pier staan, zien we ineens een schildpad voorbij zwemmen. Mooi!

De eerste dag duiken van Stefan vandaag is erg mooi geweest. Hij spot verschillende soorten vis tijdens zijn 3 duiken. Tijdens zijn eerste duik ook een kleine schildpad en tijdens zijn laatste duik een héle grote schildpad!
Nu op naar dag 2 van de 4 voor Stefan om te duiken... 🐠🐟🐡!

Na Renates teleurstellende duikervaring op Tioman Island is het duiken helaas ook Stefan niet helemaal gegund en moet ie op dag 2 van de 4 dagen verstek laten gaan, omdat ie de halve nacht en ochtend boven de wc heeft gehangen. Super klote, want we zijn nota bene op 1 van de mooiste duikspots ter wereld en het idee was eergisteren ontstaan dat Stefan vandaag eigenlijk met de Advanced Cursus zou starten, omdat ie toch een pakket had van 13 duiken in totaal en hiervan dan 2 dagen zou kunnen besteden aan het volgen van de Advanced Cursus, zodat ie op de laatste dag alsnog Sipadan kan duiken, wat dus dé duikplek ter wereld is! Helaas gaat dit dus niet op en kan Stefan én niet de Advanced Cursus volgen én mist ie 3 van de 13 duiken ☹.
Ook Renate heeft pech die middag, want als alle mannen hun middagdutje liggen te doen en Renate even heerlijk op het strand wil liggen, begint het ineens kei hard te regenen. Helaas...! Hopelijk hebben we morgen allemaal een betere dag 🍀!

De volgende ochtend is Stefan gelukkig weer boven water en kan ie zijn duiken vervolgen. Helaas dus geen Advanced Cursus, maar de gewone 3 Non-Sipadan duiken die in eerste instantie op de planning stonden. Renate gaat lekker met de kids relaxen op het strand, een zandkasteel bouwen en heerlijk in het ondiepe water, want dit keer is het water vanaf het strand wel redelijk schoon. Dylan in de zwemband en Xavi met zijn zwemvest aan. Ze genieten volop!

Na de lunch gaat Dylan weer zijn middagslaapje doen en gaan Renate en Xavi nog even verder relaxen bij het strand. Verschillende locals willen weer op de foto. Dit keer niet met Xavi, maar juist met Renate. Ja hoor, toe maar... 😁. Als Stefan weer terug komt, gaan we weer even met z'n drietjes snorkelen. Xavi is enthousiast en wil ook graag een duikbril met snorkel, maar als we in het water zitten vindt ie het ademen door de snorkel toch te spannend. Hij is er eigenlijk ook nog te klein voor, dus dat oefenen we wel weer als ie wat ouder is

Voor het eten wandelen we nog even door het 'dorpje'. Het eiland is zó klein, dat we er, met het ietwat langzame looptempo van Xavi, binnen 3 kwartier doorheen zijn. Jeetje wat wonen die mensen armoedig en wat hebben wij dan luxe! En toch lijken de mensen hier gelukkig en lachen de kinderen bijna allemaal. We komen ook nog langs het kerkhof gelopen en even krijgt Renate een soort van brok in haar keel. Toch best indrukwekkend om te zien hoe zo'n begraafplaats er in zo'n armoedig dorpje bij ligt...

Het duiken van Stefan vandaag was top! Duik 1 en 2 het beste zicht ooit en prachtige duiklocaties bij South Kapalai! Duik 3 was iets minder en wat chaotisch, maar nog steeds mooi.
Benieuwd wat morgen gaat brengen, want dan staan er 4 duiken bij Sipadan op de planning, zoals eerder gezegd dé duikspot ter wereld... 😬!

De volgende dag is alweer aangebroken, wat voor ons de laatste dag op Mabul Island is. Vanmiddag om 16:00 uur pakken we de ferry naar Semporna, waar we de nacht verblijven, voordat we morgen het vliegtuig naar onze volgende plek pakken.
Stefan is erg vroeg uit de veren, want hij start vandaag al om 6:00 uur met duiken. Op Sipadan wel te verstaan! Gaaf 😬! Het heeft vannacht aardig hard geregend, dus Renate is wat bang dat het zicht bij Stefan niet goed gaat zijn, maar daar heeft ie bij de eerste 2 duiken gelukkig geen last van. Er staan vandaag 4 duiken op de planning. De eerste is bij South Point, een wand van zo'n 600 meter diep waarlangs Stefan afdaalt tot max 18 meter diep. Hier wordt al direct een white tip reef shark (haai dus 😉) gespot. Daarnaast ziet ie een hele school jack fish, meerdere grote groene schildpadden, barracudas en een hoop andere vissen. Deze eerste duik had al echt het wauw-effect!
De volgende 3 duiken zijn ook echt super vet! Alle 4 de duiken behoren tot de beste duiken ooit die Stefan gemaakt heeft! Wat ook wel indrukwekkend is, is het bezoek aan de turtle tomb/cave, waar de schildpadden die op dit eiland geboren zijn naartoe komen om te sterven. Deze grot heeft een hele grote ingang en de grot zelf is wel honderden meters diep en schijnt vol te liggen met allemaal karkassen van schildpadden.
Al met al is de hele dag duiken op Sipadan een super ervaring en hiermee heeft Stefan er, samen met de afgelopen dagen, weer 10 duiken bij kunnen schrijven. Zeker tot nu toe een van de betere ervaringen van de vakantie!

De dag van Renate, Xavi en Dylan vandaag is niet heel bijzonder. Omdat het wat regent in de ochtend relaxen we wat boven bij het loungedeel bij de bar en spelen de kids met blokjes. Als het weer droog is, gaan we naar het strand en nog heel even het water in, voordat we gaan lunchen. Dit keer komt papa niet tijdens zijn duikdag terug naar het resort om te lunchen, dus eten we met z'n drietjes. Na de lunch relaxen we nog wat en dan is Stefan er alweer.

En dan is het helaas weer tijd om Mabul Island gedag te zeggen en richting Semporna te vertrekken. We hebben een paar fijne dagen gehad en de kids hebben ook volop genoten!

Over onze volgende avonturen later meer! We zijn benieuwd wat ons dat weer gaat brengen...!

De kids doen het tot nu toe overigens heel goed. Dylan is echt súper makkelijk, daar hebben we echt geen kind aan! Hij vindt alles wel best. Xavi is ietsjes lastiger door z'n leeftijd. Die heeft soms echt maar een concentratieboog van 30 minuten, wat af en toe wel een beetje vervelend is. Maar dit zou ie overal natuurlijk hebben, dus dit heeft niks met Azië te maken. Dit hoort bij de leeftijd zullen we maar zeggen 😉. Zoals ook het drammerige wat ie af en toe heeft, als het em even niet naar de zin is... ☺️. Maar we mogen echt niet klagen en zijn gezegend dat onze kids zich zo goed vermaken! Xavi en Dylan komen trouwens ook geen aandacht te kort. Bijna iedereen vindt ze wel leuk. En Dylan is echt grappig af en toe. De dingen die hij ooit zegt en doet, zo onnozel soms ☺️😂. En naar bijna iedereen lachen en zwaaien. Blij kind ☺️! En van Xavi zie je dat ie echt al wijs is en ook veel dingen weet en onthoudt. Zo hebben we in Kuala Lumpur verteld over de Petronas Towers, toen we daar waren. Als we nu, zo'n anderhalve week later, weer een foto daarvan laten zien en hem vragen wat dat is, dan weet ie nog steeds dat dit de Petronas Towers zijn en noemt ze zelfs bij de naam. Super knap! En leuk om te zien dat veel dingen hem ook boeien, ook al issie nog maar zo klein.
Super fijn om deze reis met onze kids te kunnen doen en ze deze dingen te kunnen laten ervaren! Samen mooie herinneringen maken... ❤!!