Kort maar super gezellig Panglao Island (Bohol)

30 juli 2023 - Panglao, Filipijnen

Vandaag reis ik van Moalboal naar eiland Bohol. Oké, dit deel van de reis had ik beter uit moeten zoeken 🙈. Tot nu toe heb ik nog niks echt vooraf uitgezocht (behalve mijn route uitgestippeld) en doe alles op de bonnefooi. Zo dus ook mijn reis richting Bohol. Ik weet dat ik een bus kan pakken van Moalboal richting Cebu, maar hoe of wat verder nog niet. Bij de busstop in Moalboal vraag ik dit na en zeggen ze dat ik bij Cebu Terminal South eruit moet en daar een taxi moet pakken naar de ferry-haven. In het hostel zeiden ze dat ik tijd genoeg had, maar onderweg begin ik me af te vragen of dit wel zo is. De bus doet er ruim 3 uur over en ik heb geen idee hoelaat de laatste ferry gaat en een ticket heb ik ook nog niet. Rond 18:30 u komen we aan bij Cebu Terminal South en ik vraag aan de man van de bus hoelaat de laatste ferry naar Bohol gaat. Hij zegt 19:00 u. Ai, als ik die nog maar kan halen. Ik heb weinig zin om te overnachten in Cebu City en pas morgen de ferry te kunnen pakken. Bovendien heb ik geen idee waar ergens dan te overnachten in Cebu City, want ik heb geen internet op mijn telefoon, dus moet dan eerst op zoek naar een plek waar ze Wi-Fi hebben. Gedoe dus allemaal, dus als t niet hoeft, dan liever niet. De man van de bus wijst me de taxi-plekken aan en ik loop daarheen. Eerder in de bus naast me zat een lieve oude man die vertelde dat ik goed op mijn bagage moest letten bij de taxi's en dat ik sowieso moest vragen om de taxi-meter aan te zetten, omdat ze je anders naaien. De taxi-chauffeur spreekt me aan en ik geef aan dat ie de meter aan moet zetten. Gelukkig gebeurt dat netjes en lijkt dit een eerlijke taxi-chauffeur te zijn. Nog vóór 19:00 u zet ie me af bij de ferry-haven en daar vraag ik na waar ik mijn ticket voor Bohol moet kopen. En dan begint het gedoe...

Bohol heeft blijkbaar meerdere ferry-havens en de ferry die ik moet hebben naar Panglao Eiland, wat aan Bohol vast zit, zou nog wel om 22:00 u gaan, maar is volgeboekt. Ik kan dus alleen nog maar morgenochtend een ferry daarheen pakken. Fuck!
Dan komt er een jongen naar me toe die me wil "helpen" en zegt dat ie nog een ticket voor me kan regelen. Ik begrijp het allemaal niet zo goed en ik twijfel. De volgende persoon komt naar me toe en heeft een vergelijkbaar verhaal. Hij legt het iets beter uit en ik begrijp eruit dat zij op de "zwarte markt" een ticket voor me kunnen regelen, maar dat er dan een andere naam op staat. Volgens hen checken ze toch het paspoort niet. Het ticket is wel duurder, maar dan zou ik die avond wel nog kunnen gaan op de 22:00 u ferry. Ik twijfel enorm, want ik vertrouw het niet helemaal, maar wil wél heel graag die ferry nog pakken, dus ik ga er in mee. Het ticket zou 1000 pesos kosten, maar ik zeg dat ik er 700 voor wil geven. Dan begint het onderhandelen en hij zegt 900. Ik zeg weer 800 en hij 850. Dat doe ik niet, want ik wil bij mijn 800 blijven, dus de man loopt weg. Dan komt die eerdere jongen weer naar me toe en zegt dat hij me wel wil helpen voor 800. Hij spreekt alleen iets gebrekkiger Engels, dus ik volg het iedere keer niet helemaal. Dit keer vraagt ie of ie mn paspoort mag. Ik zeg dat ie dat niet krijgt, maar dat ie er dan maar een foto van moet maken. Blijkbaar moet het ticket dus toch op naam. Hij drentelt een paar keer op en neer rondom het loket voor het kopen van de tickets en heeft het dan ineens over de ferry van 20:00 u. Ik raak nogal geïrriteerd, want ik begrijp er geen zak van en vraag boos hoe het nu zit: "Is het nou de ferry van 22:00 u die ik zou moeten hebben richting Panglao Eiland of de ferry van 20:00 u naar een andere ferry-haven op Bohol vanwaar ik nog 1,5 uur naar Panglao moet"? Ja, dat laatste dus. Ik loop weer naar die andere gast en die zegt weer dat hij voor mij wel een ticket voor 22:00 u kan regelen, maar dan niet op mijn naam. Ik loop op een willekeurige Filipijnse dame in de rij af en vraag of ze het paspoort checken en zij zegt van wel. Laat maar, dat geintje van hem ga ik dus niet doen, want straks ben ik én mn geld kwijt en kan ik nog stééds niet richting Bohol. Ik besluit voor de optie van 20:00 u-ferry te gaan vanwaar ik nog wel 1,5 uur een bus moet pakken. Geen idee wat dat geintje me gaat kosten, maar volgens 2 dames voor me in de rij zou ik daar niet meer dan 250 pesos voor moeten betalen. Er is alleen wél nog een dingetje: zoals ik het goed begrijp moet ik wél 3 - 5 uur wachten voordat de bussen rijden, want ik kom rond 0:00 u aan met de ferry en de bussen gaan pas ergens tussen 3:00 en 5:00 u als ik het goed begrijp. Tja, welke keus heb ik?? Een alternatief is om weer helemaal uit de ferry-haven te gaan, op zoek te gaan naar Wi-Fi voor een plek om te slapen, dan de volgende ochtend weer een taxi naar de ferry-haven te pakken en dan morgenochtend pas weer de ferry te doen. Geen idee vanaf hoelaat dat kan. Dat zie ik eigenlijk ook niet zitten, dus ik kies voor de optie om de 20:00 u-ferry te pakken en het dan verder wel te zien. Desnoods slaap ik op de ferry-haven of slaap helemaal niet. Ach ja, er zijn ergere dingen in de wereld, dus ik maak me er niet zo druk om. Ik zie het allemaal wel! Beetje jammer wel dat ik al mn hostel geboekt heb voor vannacht en ik daar waarschijnlijk geen gebruik meer van ga maken?? Of misschien wel nog voor een paar uurtjes al weet ik niet of ik überhaupt de hele nacht kan inchecken. Maar ook dat zien we straks wel. Eerst nog maar eens daar zien te komen... 🙈🤣.

Ik koop mn kaartje uiteindelijk zélf aan het loket en niét via die jongen, want dat hele verhaal stond me niet aan. De 2 dames voor me in de rij zeggen dat ze dezelfde ferry moeten hebben, dus dat ze mij de weg wijzen. Uiteindelijk zit ik op tijd op mn ferry, die eigenlijk veel groter is dan ik in gedachten had en typ ik dit deel van mijn reisverhaal. Dan bedenk ik me dat ik nog helemaal geen avondeten gehad heb. Door al dat haasten is dat erbij ingeschoten en was er sowieso geen tijd meer voor. Gelukkig heb ik vandaag laat ontbeten/geluncht, want doordat ik veel later terug was dan gepland van die Whale Shark-tour heb ik pas om 13:30 u voor het eerst vandaag gegeten. Wel een hele lekkere hamburger met frietjes! Goed ontbijt 😅! Ohnee, vanochtend om 8:00 u, toen ik in de rij stond voor de Whale shark watching, heb ik ook nog een bananen-shake gehad. Nou, die kilo's zullen er vandaag wel aankomen... 😆. Gelukkig heb ik nog een zakje chips bij, dus die besluit ik op de ferry op te eten. Ach, ik heb vaker chips als avondeten gehad, dus dat kan nu ook wel hè 😉. Weinig andere keus...
Inmiddels is het nog maar 20:30 u. Pff, dit wordt nog een lange avond/nacht... 😳!

Als het 23:45 u is ben ik inmiddels aardig moe en heb t gehad. Ik vraag me af waarom ik voor deze optie heb gekozen en hoop dat het dalijk bij de ferry-haven allemaal wel meevalt en ik toch vervoer kan regelen richting mn hostel, want ik wil eigenlijk gewoon slapen.
Ik vraag aan de man naast me hoelaat we aankomen en hij zegt 1:00 u. Ik dacht 0:00 u, maar er was inderdaad iets met 5 uur, dus ik begrijp nu dat de boot er 5 uur over doet ipv 4 uur.
Uiteindelijk komen we toch om 0:15 u al aan en als ik naar buiten loop, komt één van de eerdere dames die me de weg wees naar me toe om te zeggen waar ik heen moet en zegt nog een keer dat ik voor het ritje naar Panglao niet meer dan 250 pesos moet betalen en dat ik nu een tricycle moet pakken naar de terminal voor maar 50 pesos. Ze loopt met me mee en zegt tegen de chauffeur van de tricycle: "this is my friend, she will pay 50." Er zijn dus echt wel Filipijnse mensen die je willen helpen. Ik bedank haar en stap in de tricycle, waar nog meer mensen instappen die naar de terminal moeten. Als we even later afremmen voor een auto en er een gat in de weg zit helt de hele tricycle achterover en is het net alsof we met tricycle en al achterover kantelen. Dat is gelukkig niet en even later zijn we bij de terminal, waar de eerste bus pas om 2:00 u zou moeten gaan. Geen idee wat er nou met 5 uur was, maar inmiddels is het 0:45 u, dus ik moet nog eventjes wachten. Ach ja, ik doe inmiddels niks anders 🙈. Ondertussen zijn er al 3 gasten langsgekomen om te vragen waar ik heen moet, omdat ze hopen dat ik de minivan ga pakken en ze geld kunnen verdienen. Geïrriteerd reageer ik dat ze mij gewoon moeten laten wachten. Hopelijk heeft die jongen uit de tricycle gelijk en komt er inderdaad om 2:00 u een bus.

Helaas blijkt dit niet het geval te zijn. Van een dame hier begrijp ik dat als er niet genoeg passagiers zijn, de bus ook later kan vertrekken, wat bij mij natuurlijk weer zo is. Ipv om 2:00 u gaat mijn bus om 3:00 u. Tot 2:30 u probeer ik op mijn bagage liggend op de bankjes van de terminal mijn oogjes dicht te doen en dan komt de chauffeur vragen waar ik heen moet en kunnen we al in de bus instappen. Ik ben nl niet de enige die hier op bankjes probeert te slapen. In de bus kan ik helaas niet makkelijker liggen, dus het slapen wordt nu wat lastiger. Hopelijk gaan we snel rijden, alleen heb ik begrepen dat deze bus naar Tagbilaran gaat en ik vanaf daar weer een andere bus moet pakken 😳😔.
Ik ben er inmiddels wel helemaal klaar mee. Honger heb ik gelukkig niet erg, maar ik zou een moord doen voor een koude cola!

Om 3:30 u rijden we eindelijk aan! De bus stopt onderweg tig keer en ik probeer te slapen, want moet er pas de laatste stop uit. Geen idee hoelang de bus erover doet, maar eerder begreep ik 1,5 uur. Nee hoor! Pas om 6:15 u komen we aan bij een terminal waar ik direct een andere bus kan pakken voor Panglao. Pff, als ik dít geweten had, dan had ik nóóit die ferry gepakt en had ik wel een hostel geboekt in Cebu City om de volgende ochtend de ferry te pakken. Dan had ik tenminste nog fatsoenlijk kunnen slapen...
En helaas regent het hier ook al de hele nacht, anders was ik vandaag wel de hele dag op het strand gaan slapen, maar ik gok dat dat er niet in zit.
Om 6:30 u vertrekken we en ik vraag maar niet na hoelang de bus erover doet, bang om te horen dat dat weer een paar uur is...
Uiteindelijk valt het mee en rond 7:10 u is mijn bus er al en kan ik ergens om de hoek een tricycle pakken en ben éindelijk om 7:30 u in mijn hostel, in de ochtend ipv gisteravond... Wát een avond/nacht... 😳🙈!

Nadat ik ingecheckt heb voor mn kamer is de verleiding groot om meteen in mn bed te gaan liggen, maar ik besluit op te blijven. Zonde van mn dag.
Even later kom ik Katie uit USA tegen, waarmee ik in het vorige hostel samen met Vicki en Sammy op het strand had gelegen. Zij allemaal (behalve Vicki) blijken dus ook in dit hostel te zitten.
Ik bestel mn ontbijt en klets een tijdje met Sammy en later met Nederlandse Anna en Jeremy van wie ik al wist dat ze ook naar dit hostel zouden gaan. Ik zit dit keer in Mad Monkey. Dat zit over heel de wereld en is een party-hostel, dus ik ben benieuwd, maar ik begreep van Anna dat het wel meeviel qua geluid gisteravond. Outpost was ook een party-hostel en daar heb ik het heel fijn gehad. Mijn vorige hostel Chief Mau was qua locatie, kamer en lounge-ruimte enzo heel fijn, maar daar mistte ik wel de levendigheid van mensen om je heen.

Na mn ontbijt boek ik nog even een vlucht voor over een paar dagen en ga dan richting het Alona strand, wat het mooiste strand hier van Panglao schijnt te zijn. Het is inderdaad best aardig, maar ik heb ook wel eens betere stranden gezien. Ik loop een tijdje over het strand en besluit dan ergens te gaan lunchen, want heb inmiddels honger gekregen.
Na de lunch ga ik ergens een plekje opzoeken om lekker te liggen en mn boek te lezen. Even later begint het zachtjes te regenen. Ik blijf stug doorlezen, maar besluit uiteindelijk om toch maar mn spullen in te pakken en iets verder te lopen om te kijken of ik een beschut plekje kan vinden. Ik zit even ergens onder een boom, waarna ik ergens een plekje op een overdekt terras zoek waar ik mezelf trakteer op een bananen-chocolade-shake. Hier kan ik mooi even relaxen en verder lezen.
Het is inmiddels 15:30 u, als ik merk dat ik begin te knikkebollen en mn ogen af en toe dichtvallen. Ai, de vermoeidheid slaat nu behoorlijk in, maar dat is natuurlijk niet zo gek. Alleen niet heel handig ergens midden op een terrasje 😅.
Volgens mij regent het nog steeds, want ik zie een paar mensen met paraplu's voorbijkomen. Ik denk dat het slimmer is als ik de tricycle terug naar het hostel pak en daar even mijn oogjes ga sluiten voordat ik straks weer ergens ga eten.
Of dat ik nog even een plons in ons zwembad maak. Jammer van de regen, want het begon zo mooi met het zonnetje dat was doorgebroken.
Ik doe nog even een poging tot lezen en ga dan terug naar het hostel.

Bij het hostel ga ik even liggen. Ik ben gaar dus zet mijn wekker en val in slaap. Als ik wakker word ben ik alleen maar meer gaar. Ik ga even douchen en dan kijken of ik ergens kan eten of dat ik iemand zie waar ik bij kan aanhaken. Even lijkt dat niet zo te zijn en vraag ik me af of ik dit hostel wel leuk ga vinden. Als ik even later op mn kamer iemand zie die net lijkt te zijn aangekomen ga ik even met em praten. Hij heet Niko, uit Duitsland en is 39. Eindelijk iemand die ongeveer van mijn leeftijd is haha. Ik klets even met em en vraag of ie al gegeten heeft en hij vertelt dat ie met een vriend uit Duitsland is en ze daarna een hapje gaan eten, dus of ik ook mee wil. Even later ontmoet ik Daniël van 29, de vriend uit Duitsland, die net van de "gym" vandaan komt. En zo ziet ie er ook uit: een enorm afgetraind lijf, mooi gespierd, maar niet té (nou vooruit, misschien een beetje). Zo'n mooiboy met allemaal tatoeages. Best een knappe vent om te zien. Anyway, daarvoor ben ik niet hier op vakantie 😉.
Daniël sluit bij ons aan het tafeltje aan en we kletsen een tijdje, maar omdat de muziek bij het zwembad zó hard staat dat we elkaar nauwelijks verstaan, gaan we een eindje verderop zitten. Daar zitten 2 Franse jongens, Pierre en nog 1 waarvan ik de naam ben vergeten en we gaan bij hen zitten. We hebben een gezellig gesprek. De Franse jongens (volgens mij 27) komen uit Lille en zijn al regelmatig naar festivals in Nederland geweest, zoals Defqon, Qlimax, Hardbass en zelfs Kingsday op Aquabest. Grappig!
We zitten daar een tijdje en vervolgens sluit er nog een andere jongen uit Frankrijk, Roman, aan. Later hoor ik ineens een jongen die zich voorstelt als Niels. Ik vraag meteen of ie Nederlands is en hij blijkt uit Eindhoven te komen. Hoe toevallig! Eerder op mijn eilandentrip zag ik ook al een stel uit Eindhoven. Klein wereldje ☺!
We kletsen en drinken een hele tijd (gratis shots af en toe van het hostel doet het goed 😂!), maar besluiten dat we toch écht nog moeten eten en ik zie dat het al 21:30 u is. Time flies when you are having fun!

Ik ga samen met Niko, Daniël en de 3 Franse jongens op zoek naar een eettentje. De Mexicaan waar we heen willen blijkt al gesloten, het bbq-tentje om de hoek van het hostel is nog wel open, maar heeft niet meer genoeg eten voor 6 personen 😅 . We gaan dus richting het centrum en omdat 3 mensen een scooter hebben is dat makkelijk, want kunnen we mooi met zn 6-en op de scooter. Ik stap bij Niko achterop en na zo'n 15 minuten zijn we er. We eten een lekkere maaltijd (ik heb weer varkensvlees met rijst) en gaan daarna nog even langs de Mac, omdat een paar een McFlurry willen.
Hierna gaan we terug naar het hostel, waar we nog een drankje doen. Als om 0:00 u de lampen aan gaan en de dj stopt besluit ik dat het tijd is om naar bed te gaan. Morgenochtend worden we om 9:00 u al opgehaald voor onze Country Side tour. Het was een hele gezellige avond!

De volgende ochtend gaat mijn wekker om iets over 8:00 u. Ik kleed me aan, pak mn spullen, ga mijn verblijf nog even verlengen met 1 nacht en eet mn ontbijtje "Eggs and toast", één van de standaard ontbijtjes die ik hier graag eet. Hierna vertrekken we met met zn 4-en op de Country Side tour: Freddy uit UK, Louisa uit Duitsland, Tim uit Utrecht en ik. Nederlandse Anna en Jeremy zouden eigenlijk ook mee gaan, maar Jeremy blijkt ziek te zijn geworden, dus gaan morgen.
We gaan eerst naar de Chocolate Hills, een plek met allerlei heuvels die nu groen zijn, maar in het droge seizoen van april tot juni bruin gekleurd zijn, vandaar de naam. Mooi om zo al die verschillende heuvels in het landschap te zien. Hierna gaan we naar het "Bohol Tarsier Conservation Area", een plek waar we de hele kleine spookdiertjes met hun hele grote ogen kunnen zien. Súper schattig zijn ze! Overdag slapen ze, maar 's nachts zijn ze wakker.
Daarna stoppen we even bij het "Bilar Man Made Forest" waar hele hoge bomen naast de weg staan en rijden we door naar een waterval met flinke stroming waar Freddy en ik even een duik nemen.
Na de waterval doen we een boottocht over de rivier met mooi uitzicht en eten we een lekkere lunch op de boot, luisteren naar live muziek en kijken naar een Filipijns optreden van een dans.
Als laatste bekijken we nog even een hele oude kerk van de buitenkant, die gemaakt is van koraalsteen en rijden we terug naar het hostel, waar we om 16:00 u weer zijn. Het was een leuke veelzijdige tour met een gezellig groepje!

Terug bij het hostel ben ik moe van de dag, maar ik besluit niet te gaan liggen, omdat ik dan weer in slaap val. Ik moet mn ferry-ticket voor morgen nog regelen, dus wil dat even gaan doen bij het zwembad en daar hoor ik 2 jongens bij een paar tafeltjes verderop Nederlands praten en ga bij ze aan het tafeltje zitten. Cas is 27 en Maikel 26 en komen uit Amersfoort. Ik klets een tijdje gezellig met ze en uiteindelijk sluiten Anna en Jeremy ook aan en even later Tim ook nog. Daar zitten we met een gezellig groepje Nederlanders te kletsen en te drinken. Ik bestel 2 cocktails en daarna nog een biertje. Even later sluit een ander meisje uit Oostenrijk aan. Louisa van de tour komt er ook bij zitten en we besluiten om niet meer buiten het hostel te eten, maar gewoon hier. Hier is een bbq en begint later een poolparty. Gezellig dus!
Ik speel een spelletje beer pong (niet één van mijn kwaliteiten 😅) met Cas, Maikel, Tim, Louisa en het Oostenrijkse meisje. Als Anna en Jeremy even later in het zwembad zitten besluit ik er ook in te gaan.
Tussendoor bel ik even met Xavi en Dylan en ga dan weer terug naar de poolparty. Daar vloeit de drank nog rijkelijk en hebben we een super gezellige avond! Om 0:00 uur stopt de dj en gaan de lichten aan. Als de bar even later om 2:00 u sluit zijn we nog met een klein groepje over. Geen idee waar Anna en Jeremy zijn gebleven. Tim gaat slapen en Cas en ik blijven nog even zitten. We kletsen nog wat en gaan dan rond 2:30 u ook naar bed. Ik videobel nog even met ons Ellen en app nog wat en ga uiteindelijk tegen 4:00 u slapen. Pff, ik heb em aardig hangen, dus morgenochtend zet ik mijn wekker wat later 🤣!

De volgende ochtend ga ik rond 8:45 u al mn bed uit om Anna te vragen of ze nog even een souvenir wil kopen voor mij. Zij gaan vandaag nl op die tour die ik gisteren had. Ik voel me op zich prima na al die drank, maar ben behoorlijk moe, dus ga nog terug naar bed. Om 11u gaat mijn wekker, die ik een paar keer snooze en moet er dan toch echt uit, omdat ik voor 12:00 u moet uitchecken.
Ik douche op mn gemakje en als ik richting het zwembad loop en mn ontbijtje heb besteld en aan een tafeltje ga zitten, zie ik daar mn kleren van gisteren nog liggen die ik aan had voordat ik het zwembad in ging. Die was ik even vergeten 🤣🙈.

Ik eet uiteindelijk rond 13:15 u mijn ontbijtje, klets even met een meisje uit UK die ik gisteravond ook bij de poolparty zag en ga hierna naar het strand. Ik app Chinese Yeye, waar ik eigenlijk mee naar het strand zou gaan maar zij ging al eerder, en laat weten dat ik alsnog naar t strand kom. Ik wil naar South Palms Resort, vanwaar je via een resort naar een soort privé strand van het resort kan lopen en wil een tricycle bestellen, maar die wil het uiteindelijk niet voor mijn prijs doen en zegt dat ik beter achterop een scooter kan. Die rijden hier ook rond om mensen weg te brengen. Ik koop wat chips en houd even later een willekeurige Filipijn op een scooter aan en vraag of die me daarheen kan brengen. Dat kan, dus ik stap achterop de scooter. Zo makkelijk gaat dat hier 😃.

Ik lig heel even alleen op een plekje als later Niko, Louisa, Roman en nog een andere Duitse jongen, allemaal uit mn hostel, voorbij komen lopen en ook bij mij komen liggen. Daar typ ik een hele tijd mn reisverhaal, want heb dat de afgelopen dagen nog niet gedaan.
Yeye heb ik niet meer gezien.
Louisa gaat al eerder terug naar het hostel. Een uurtje later ga ik met Roman uit Frankrijk achterop de scooter terug naar het hostel. Ik zit even bij Tim en een andere gast aan tafel en boek nog mn hostel voor de volgende nacht in Siargao. Ik heb weer gekozen voor Mad Monkey, aangezien ik het hier erg gezellig heb gehad. In eerste instantie wilde ik op Siargao voor luxe gaan, omdat dat mijn laatste plek is, maar uiteindelijk heb ik bedacht dat ik in mn uppie in een luxer resort-achtig iets misschien geen anderen ontmoet en ik wil juist mijn vakantie gezellig afsluiten.

Ik zit hierna een tijdje bij de Chinese Yeye aan tafel en drink samen met haar nog een punch. We gaan bij de Nederlanders Anna, Jeremy en Maikel zitten en ik eet mn burger met frietjes. Ik klets nog even met Cas op hun kamer en dan is het echt tijd om mn tas te pakken en staat mn tricycle klaar om me naar de ferry-haven te brengen. Daar ben ik eigenlijk veel te vroeg, want ik had op zich nog wel een half uur langer bij het hostel kunnen blijven ipv hier te moeten wachten. Maar goed, ik ga Panglao achter me laten en start mn reis per ferry en vliegtuig weer naar mn laatste plek, Siargao, voordat ik terugvlieg naar Manilla voor mn vlucht naar Amsterdam.
Panglao Island op Bohol was kort, maar erg leuk en super gezellig 😁!
Nog 1 week te gaan...!