Eilandentrip van Coron naar El Nido

20 juli 2023 - Corong Corong Beach, Filipijnen

Yes, vandaag starten we de eilandentrip van het plaatsje Coron naar het plaatsje El Nido!
Ik bestel mn ontbijt samen met Tim en Nikki, het Nederlandse stel uit mijn hostel die ook mee op de trip gaan. Tussendoor kopen Nikki en ik nog wat bier voor de komende 3 dagen mee op de eilandentrip, want als alcohol schenken ze alleen maar rum en cola en da's niet mijn ding.
Na mn ontbijt pak ik met al mn bagage de tricycle naar de haven voor ons vertrek.
Na een tijdje wachten kunnen we met de hele groep op de boot. Als we net onderweg zijn gaan we met zn allen op het bovendek zitten. Ik heb me nèt ingesmeerd als het ineens kei hard begint te waaien en het ernaar uit ziet dat t gaat regenen. En jahoor, dat doet het...! Keihard! We gaan snel naar beneden om droog te kunnen zitten, maar dat is er helaas niet bij. De voorkant van de boot heeft niks voor de ramen zitten, dus de regen waait keihard naar binnen. Via het zeil aan de zijkant van de boot komt alsnog de regen binnen en binnen no time is iedereen zeik- en zeiknat 😳! Dit is niet zomaar een buitje en lijkt de komende tijd nog wel te blijven... Nou, volgens veel Nederlanders had dit "hét hoogtepunt" van de reis moeten zijn. Da's tot nu toe nog ver te zoeken... Maar goed, je weet ergens ook dat dit kan gebeuren als je in het regenseizoen op vakantie gaat, maar toch had ik hier niet helemaal op gerekend. De komende voor mijn gevoel 2 uur ofzo varen we alleen maar door de keiharde regen. Het lijkt een heel klein beetje minder te worden, maar niet heel veel. In de tussentijd klets ik gezellig met een aantal uit de groep. Ondertussen heb ik het alleen behoorlijk koud gekregen, dus ik merk dat daarmee mn zin ook wel een klein beetje vergaat. Na een tijdje is het bijna opgehouden met regenen en komen we aan bij een eilandje met een klein strandje. De boot gaat stil liggen en eerst krijgen we een heerlijke lunch geserveerd op de boot. Ik heb inmiddels ook behoorlijk honger gekregen, dus eet lekker van de rijst, mosselen, grote garnalen, kip, varkensvlees, salade, aardappeltjes en vers fruit 😋.
Als we de lunch op hebben kunnen we snorkelen. In het begin heb ik nog weinig zin om t water in te gaan vanwege de kou, terwijl ik snorkelen normaal gesproken toch leuk vind. Gelukkig zeggen een aantal mensen dat t water juist lekker warm is, dus ik ga er toch in. Dat scheelt inderdaad wel wat. Het snorkelen is best aardig, maar niet heel bijzonder. Maar goed, ik heb inmiddels de afgelopen jaren op best wat plekken gesnorkeld, dus het kan ook niet altijd overtreffen. Ik snorkel naar t strandje waar ik even ga zitten en een grote witte schelp zie, waardoor ik direct aan Xavi en Dylan denk, want als we normaal gesproken ergens op een strand zijn dan nemen ze vaak wat schelpen mee. Deze gaat dus ook mee naar huis.
We blijven een tijdje daar en snorkelen daarna weer terug naar de boot. Die gaat vervolgens weer verder naar een ander eilandje.
Ondertussen zijn we best moe en best een aantal, waaronder ik, vallen even in slaap door t gehobbel van de boot.

Na een tijdje varen komen we weer bij een tweede, iets mooier eilandje aan. Toch is t weer nog steeds best slecht: behoorlijk grijze lucht, bewolkt en het regent weer een beetje. Ik kan me voorstellen dat je met een stralend blauwe lucht en zonnetje toch een hele andere ervaring hebt van deze trip.
Ook hier gaan we weer snorkelen naar t eilandje. Daar maken we wat foto's (wat best lastig is door alle regendruppels op de camera) en snorkelen nog wat. Dit is een stuk gaver, want hier zien we een aantal lion fish, een paar blauwe zeesterren, een grote andere zeester en een stone fish. Cool om te zien. De lion fish en stone fish zijn beiden giftig trouwens.
Hierna snorkelen we weer terug naar de boot waarna we verder varen naar het laatste eilandje van vandaag waar we gaan overnachten. Hier gaan we niet het water in, want hier zitten kwallen die ook giftig zijn, dus met kayaks worden we 2-aan-2 aan land gebracht.

Op het eiland aangekomen kiezen we een hutje op palen. De meesten zijn stelletjes of mensen die elkaar al eerder op de reis hebben leren kennen, dus slapen samen. Ik krijg gelukkig een hutje voor mij alleen.
Hierna pakken we een verfrissende douche die in 2 hutjes op het strand is gemaakt van bamboestokken waarin een regenton staat met een kraantje erboven waardoor er schoon water in de regenton kan lopen wat je over je heen kan gieten met een soort van pannetje. De wc's ernaast zijn 2 hokjes met een wc-pot erin en eenzelfde soort regenton om alles mee weg te kunnen spoelen. Back to basic, maar prima voor een paar dagen. Ik heb al eens in de jungle geslapen, dus hier draai ik mn hand niet voor om.
Na het douchen gaan we met zn allen bij elkaar zitten en komt de rum en cola/sprite al tevoorschijn. Ik hou het netjes en drink maar 2 glazen, want ik weet hoe ik anders kan eindigen 🙈 en ik heb geen zin om morgen misselijk of kotsend op de boot te zitten 😂.
We kletsen een hele tijd, totdat het eten uiteindelijk bereid is. Een heerlijke maaltijd hebben we! Dat gaat er wel in!
Na het eten spelen we met de meesten van ons een paar drankspelletjes. Ook hier hou ik t netjes haha en merk ook dat het bier me niet echt smaakt vandaag. We spelen een hele tijd en dan wordt de kleinere box vervangen door een grotere, waardoor de muziek aardig hard gedraaid wordt. Het is een gezellige avond, maar na een tijdje merk ik dat ik het gehad heb. Inmiddels zijn er al een paar gaan slapen en besluit ik ook om mijn bedje op te zoeken. Bij mn hutje aangekomen zie ik vrij vooraan om het hoekje binnen op de grond een beest zitten. Gadverdamme, Dat is toch zeker geen kakkerlak?! Direct denk ik weer aan mn solo-reis van een aantal jaren geleden in Maleisië, waar ik samen met een meisje een kamer deelde en zij haar eten in die kamer had laten staan, waardoor er later 3 kakkerlakken binnen zaten. Als ik iets smerig vind, zijn het wel kakkerlakken 😱! Ik zit me te bedenken wat ik met de kakkerlak ga doen en gelukkig komt daar een dame van de reisleiding langs die em weghaalt. Toch ben ik er niet gerust op en blijf constant met de lamp van de telefoon het hutje rondschijnen op zoek naar andere kakkerlakken. Bah bah! En jahoor, even later verschijnt daar, op dezelfde plek als ie eerst zat, Meneer Kakkerlak weer tussen de spleten van de vloer. Gadverdamme!! Hoe ga ik hier vannacht in godsnaam slapen?! Gelukkig zit er een klamboe strak om het bed, maar toch... Ik voel me er niet fijn bij.
Ik loop terug naar de groep en vraag één van de meiden of ze de kakkerlak weg wil halen. Dat lukt, maar ik ben benieuwd of ie nog terugkomt. Ze heeft de kakkerlak weggeslagen, waardoor ie op de grond is gekomen. Het hutje staat dan wel op palen, maar toch...

Inmiddels zweet ik me de tering door geen airco en voel me behoorlijk vies.
Uiteindelijk heb ik mn hele hut geïnspecteerd met de lamp van mn telefoon en kruip ik onder mn klamboe.
Ik voel me iets veiliger onder dit net, maar nog steeds schijn ik continu met de lamp van mijn telefoon door mn hutje om te kijken of ik niet nóg een kakkerlak zie en bij elk geluidje dat ik rondom mn hutje hoor denk ik dat dat er één is. Ik lig hier niet echt op mijn gemak. Beter had ik nu misschien heel veel gedronken, dan had ik er vast niks meer van gemerkt 😅.
Ik typ een deel van mn reisverhaal en hoor de muziek nog duidelijk op de achtergrond. Inmiddels is het rond 23:30 uur en gaat de rest ook slapen. Ik typ nog een tijdje verder en hoor op de achtergrond de zee. Uiteindelijk ga ik toch maar een poging doen tot slapen... Morgen om 7u staat het ontbijt alweer klaar, dus da's op tijd!

Ik slaap niet echt geweldig deze nacht. Uiteindelijk word ik toch wakker van mijn wekker en voel me gelukkig aardig fit.
Ik fris me op en begin aardig honger te krijgen. Later dan gepland krijgen we het ontbijt. Nou, ik had zo nog wel een half uur langer in bed kunnen blijven liggen. Het ontbijt smaakt erg goed! Inmiddels heb ik toch een behoorlijke dut gekregen en af en toe lijk ik me wat misselijk te voelen, dus na t ontbijt ga ik nog even liggen, zó moe ben ik.

Na een tijdje vertrekken we met de kayak naar de boot. Het zonnetje schijnt vandaag lekker en we gaan heerlijk boven op het dek zitten en liggen. Dit is beter dan gisteren!
Bij de eerste stop gaan we snorkelen. Leuk om te doen weer, maar net als gisteren niet enorm bijzonder. Maar zoals gezegd ben ik inmiddels verwend door alle plekken waar ik ooit geweest ben.

Na de eerste stop varen we weer verder naar de volgende stop. Ik zit weer boven op het dek, maar merk ineens dat ik weer wat misselijk begin te worden. Ik besluit even naar beneden te gaan. Na een tijdje daar te zitten en cola te drinken ga ik weer naar boven en probeer ik op t bovendek wat te slapen tegen de misselijkheid. Dit lukt half half, alleen als ik later weer overeind kom blijk ik behoorlijk verbrand te zijn. We komen bij de tweede stop aan en dit is een eilandje met een strandje, wat écht een paradijsje is 👌🏼! Helderblauw water, een mooi zandstrand en groene natuur op de achtergrond. Hier krijgen we eerst op de boot onze lunch geserveerd. Lekker!
Na de lunch zwemmen we naar het eilandje en maken een wandeling over het strand en schieten uiteraard wat mooie foto's.

Hierna varen we weer verder naar de volgende stop. Tussendoor sluit ik even mn oogjes. Je wordt aardig gaar van deze boottocht. Bij de volgende stop gaan we weer snorkelen en hier kunnen we schildpadden zien. Jahoor, ik zie er gelukkig één. Het blijft mooi, maar ook hier geldt: "been there, done that" en dit is niet zo mooi als de schildpadden die ik eerder snorkelend heb gezien een paar jaar geleden.

Hierna varen we verder naar stop 4, waar we kunnen snorkelen naar een klein eilandje. Het eilandje zelf is niet bijzonder en is vooral een strandje met behoorlijk wat stenen. Het snorkelen hier is wel mooi. We zien veel vissen bij elkaar en ook veel zeeëgels. Bij terugkomst op de boot maak ik nog even een duik van de zijkant van de boot (niet iedereen durft het, maar ik wil het toch wel proberen en uiteindelijk stelt t niks voor).

We varen uiteindelijk verder naar onze vijfde en laatste stop, waar we blijven overnachten. Dit keer moeten we zwemmend naar t eiland vanwege t vele lage koraal. Op dit eiland deel ik een hutje met Julia uit USA.
Ook hier pakken we meteen een douche uit de regenton.
Opgefrist en wel kijk ik later met een paar anderen op het strand naar de zon die al bijna onder gaat. Een mooi uitzicht is het. Als de zon later weg is loop ik nog over het strand en wandel even in mn uppie naar het verste punt richting de rotsen, vanwaar je een mooi uitzicht hebt van onze boot in de verte in de oranje-zwart-paars gekleurde lucht.
Ik ga op een rots zitten en geniet even van de rust, het ruisen van de zee en de vogeltjes op de achtergrond.
Inmiddels is het bijna donker. Vandaag was een mooie dag!

Na een tijdje loop ik terug naar de rest van de groep die inmiddels bij elkaar zit. Een van de reisleiders vraagt of we zijn vuurshow willen zien, waar we vervolgens enthousiast naar kijken.
Hierna eten we weer een heerlijke maaltijd! Vooral de tonijn, het varkensvlees en de "soort van bananenbrood" is lekker.
Ik klets de hele tijd met een van de Oostenrijkse jongens. Hierna spelen we weer een drankspelletje. Dit keer "Never ever have I ever...." OMG, ik ben hier écht te oud voor 🙈😅, maar ik doe gezellig mee. Inmiddels zijn er al een aantal naar bed gegaan.
Ook dít keer hou ik het heel netjes met de drank, want ze zijn inmiddels komen vertellen dat we morgen eerder moeten vertrekken vanwege slecht weer, waardoor we weer om 7:00 u moeten ontbijten. Ai, die wekker gaat morgen op tijd...
We spelen het spel een hele tijd en hierna klets ik nog gezellig met het Franse stel, waarna zij en ik besluiten om rond 22:15 u naar onze hutjes te gaan om te slapen. Bij mijn hutje aangekomen kijk ik weer rond of ik geen kakkerlakken zie. Nee, gelukkig niet! Maar wat zie ik daar?! Een héle grote dikke spin van wel 10 cm 😱!! OMG, spinnen vind ik ook niks en hij zit schuinachter mijn bed tegen de muur bij de grond. De Oostenrijkse jongen loopt langs mijn hutje en ik vraag hem of hij bang is van spinnen. Hij ziet de spin en schrikt ook behoorlijk, dus gaat vervolgens iemand van de reisleiding halen. Die duwt met zijn voet tegen de spin, waardoor deze begint te lopen, rechtsreeks op mijn bed af 😳! Hier zit dan wel weer een klamboe omheen, maar t idee dat de spin onder de vloer bij mijn bed is gekropen is toch ook geen fijn idee 😆. Ik schijn nog de hele tijd met de lamp van mijn telefoon om te kijken of ik em nog zie en schop een paar keer met mijn voet tegen mijn matras, zodat ie zeker weg gaat. Ook later als ik in mijn bed onder de klamboe ben gekropen kijk ik nog goed rond of ik nergens iets zie. Gelukkig niet!
Ik typ mijn verhaal en hoor een aantal anderen nog vrolijk feesten met de muziek op de achtergrond. Ik bedenk me dat ik het wel prima vind om hier te liggen en niet daarbij te zijn. En ik ken mezelf: met teveel drank op voel ik me morgen echt ziek en daar heb ik echt geen zin in.
Als ik even later bijna klaar ben met mijn reisverhaal lijkt er ineens iets tegen de zijkant van mn hutje te springen. What the fuck was dat?! Geen idee wat t was, maar ik schrik er wel van en zit recht overeind in bed. Misschien is het weer die kat die net ná de spin ook nog in ons hutje zat. Ik kijk een tijdje rond, maar zie niks, dus ga uiteindelijk toch maar weer liggen. Ik besluit dat het genoeg is geweest voor vandaag en mn oogjes dicht ga doen. Ik ben benieuwd of ik kan slapen met die muziek op de achtergrond, maar mijn oordoppen (waar ik sowieso elke nacht, ook thuis, mee slaap) zullen vast wel een beetje helpen. Dan hoor ik dat ze hun laatste nummer gaan spelen en zal de rest denk ik ook zo gaan slapen. Het is nog geen 0:00 u, maar over 6 uur gaat mijn wekker weer... 😳.

Die nacht slaap ik mwah. Na het lekkere ontbijt met gebakken ei en pannenkoek met nutella en banaan zwemmen we weer terug naar de boot om vervolgens naar stop 1 te varen. We chillen heerlijk in het zonnetje op het bovendek.
Stop 1 is een plek waar we kunnen snorkelen rondom een wrak. Hier zitten behoorlijk wat visjes, waaronder een paar families clown fish (Nemo), waarvan er 1 een hele kleine baby-Nemo heeft. Super schattig! Ook zien we behoorlijk wat grote zeesterren.

Vervolgens chillen we weer op het bovendek (bijna iedereen ligt te slapen en ik typ mn reisverhaal) en varen we naar stop 2. Hier kunnen we schildpadden zien. In eerste instantie zien we er geen, maar na een tijdje hebben we er 1 gespot en ik heb geluk, want ik ben net in de buurt. Af en toe komt de schildpad even boven water en dan zwemt ie weer naar beneden. Onder zn buik zwemmen 2 vissen met em mee. Ik kan een hele tijd lang boven en naast de schildpad zwemmen. Een bijzondere ervaring. Dit blijft een mooi dier!
Hierna zwemmen we naar het eilandje, wat dichtbegroeid is met palmbomen. We blijven hier maar even, want inmiddels is het gaan regenen.
Nadat we terug naar de boot zijn gezwommen wordt er weer een mega lekkere lunch geserveerd.

Nadat we weer verder varen ga ik op het bovendek zitten, maar inmiddels waait het wat en begint t later wat te regenen, waardoor ik het koud krijg en beneden ga zitten. Geen idee hoeveel stops we nog hebben, maar eerlijk gezegd ben ik achteraf blij dat ik de 3D/2N-trip heb geboekt, want dat is toch lang genoeg. Tis een mooie ervaring, maar na een paar dagen ben je er ook wel klaar mee. Misschien dat t scheelt als t een stuk mooier weer zou zijn, maar voor nu vind ik het wel genoeg geweest.

Uiteindelijk blijkt dat de volgende stop de laatste is. Hier zouden we schildpadden kunnen zien, maar die zitten iets dieper, dus het kan lastig zijn. Eigenlijk heb ik echt geen zin meer om te snorkelen, maar bang dat ik iets mis ga ik toch maar. Ik snorkel een hele tijd, maar spot niet veel meer dan vissen. Ik ben er ook wel echt helemaal klaar mee, dus als de reisleider in de kayak vraagt of ik mee wil op de kayak ipv dat hele eind terug snorkelen, zeg ik daar geen nee tegen. Terug op de boot heb ik het koud. We krijgen nog een laatste snack wat lijkt op een oliebol met banaan en dan is het tijd om alle spullen in te pakken. We varen naar de haven van El Nido en dan is het gedaan met de trip.

Deze eilandentrip is een mooie ervaring geweest! Wel ben ik blij als ik straks weer een normaal bed in een hostel heb, met airco, een gewone douche en wc! En morgen ga ik even helemaal niks doen en de hele dag chillen. Ik ben wel even klaar met snorkelen en een boot...
Direct buiten de haven pak ik een tricycle naar mijn hostel wat buiten het centrum aan zee ligt. Om 15:45 u ben ik goed en wel ingecheckt in mijn hostel in El Nido. Meer over mijn belevenissen op deze bestemming in mijn volgende reisverhaal...

En ai, ik besef me dat dit verhaal door de 3-daagse eilandentrip behoorlijk lang is geworden. Ik zal het volgende keer proberen kort(er) te houden 🙈.

1. Ilse Franken:
    20 juli 2023
    Leuk verhaal weer! Ben heel benieuwd naar de foto’s!