Party-eiland Siargao!

6 augustus 2023 - Siargao, Filipijnen

Vandaag verlaat ik mijn hostel in Panglao Island om naar Siargao te gaan. Bij de ferry-haven heb ik tijd genoeg, dus ik ben nog druk aan het appen, want blijk daar Wi-Fi te hebben.
Ik zit nog nietsvermoedend op mijn telefoon als ik kijk hoelaat het is. Hmm, het is al 22:03 en de hele hal zit nog vol met mensen, terwijl mn ferry om 22:00 u zou vertrekken. Ik ga toch maar eens navragen of ik goed zit. Ik loop richting een security en die vraagt om mn ticket en dan ziet ie de tijd en schrikt, wijst snel naar buiten en roept iets door zn portofoon. Ik haast snel naar mn flightbag met backpack en andere tassen erin, til dat zware ding op en ren naar buiten. Helemaal buiten adem kom ik aan! Ik heb geluk, want mn ferry staat even verderop nog te wachten, maar ik ben natuurlijk weer de allerlaatste 🙈 en had ook niet later moeten zijn, want anders had ik em gemist! Wow, heb ik hier weer ff geluk gehad, want anders had ik morgenochtend ook mn vliegtuig in Cebu gemist, omdat ik daar dus niet meer op tijd zou kunnen komen. Haha, weer zo'n mooi voorbeeld van "travel on the edge"... 🤣🤣!

Als ik bij mn plek aankom blijk ik gewoon een soort van bed te hebben! Hoe chill! Vannacht zou ik eigenlijk de nacht overslaan, omdat ik voor een vroege vlucht van 6:10 u heb gekozen, omdat de middagvlucht die ik eigenlijk wilde pakken tijdens mijn betaalproces ineens meer dan 100 euro duurder werd en ik dát niet ging betalen. Daarom dacht ik later: fuck it, ik ga t gewoon wéér doen en sla weer de nacht over of crash wel op het vliegveld of bij de ferry-haven (het leven van een backpacker 😅). Maar nu kan ik dus mooi in zo'n soort van slaapcabine op de ferry slapen, die er 4 uur over doet en vannacht om 2:00 u aan komt.
Ik eet nog even mn zak chips op (Xavi en Dylan zouden gek zijn geweest op al die kaas-chips die ik hier koop ☺) en drink mn cola en besluit dan mn oogjes dicht te doen, zodat ik nog zoveel mogelijk slaap kan pakken.

De ferry-reis is prima en ik ben blij met mn keuze. Heb een klein beetje kunnen slapen en ben eigenlijk daarna helemaal niet moe.
Bij aankomst op de ferry-haven van Cebu kan ik direct achterop een scootertje (ja, mn grote flightbag met backpack gaat gewoon voorop tussen zijn benen) en ben ik volgens mij een klein half uurtje later bij het vliegveld. Hier moet ik de komende uren overbruggen, omdat mijn vlucht pas om 6:10 u vertrekt, maar doordat ik druk bezig ben met het posten van mijn reisblog en foto's kan ik de tijd prima doden en ben ik ook niet moe. Lukt me prima om zo die halve nachtjes te doen 😉.
De vlucht zelf duurde nog geen 3 kwartier, dus we waren er zo.
Om 8:00 check ik in bij mn hostel, inmiddels wél mega moe 🙈! Ik ga toch maar even een paar uurtjes slapen... Als ik 2 uur later mijn wekker heb ben ik weer té moe, zodat ik nog weer een half uur snooze, maar moet er dan toch echt uit van mezelf, omdat ik niet de hele tijd in bed wil blijven liggen.

Mijn eerste indruk van t hostel is iets minder dan Mad Monkey hostel waar ik op Bohol verbleef, maar ik hoop dat ik het mis ga hebben.
Op mijn kamer kom ik later al Pierre en Charles tegen, de 2 jongens uit Lille van mn vorige hostel. Ook leer ik Alain kennen uit Zwitserland.
Na mijn ontbijtje "pancakes" check ik wat info over de tours van het hostel en besluit ik die middag naar het strand te gaan. Voordat ik daar ben is het al 13:30 uur. Het strand, Cloud 9, is een surfspot hier, en is op loopafstand, een kleine 15 minuten lopen, maar onderweg krijg ik een lift van Charles en Pierre die aan het scooteren zijn en er toch langskomen.
Ik loop wat rond en zoek een plekje om te chillen en mn boek te lezen.
Fucking hell, wat is het heet!
Op Bohol heb ik alleen de 1e dag wat regen gehad, maar daarna niet meer. Hier lijken de temperaturen echter flink hoger! Ik hou dan wel van lekker bakken in de zon, maar dit gaat zelfs míj bijna te ver en ik probeer een plekje in de schaduw te vinden, wat lastig is, omdat de zon zich vrij snel verplaatst.

Nadat ik relaxed een boek heb gelezen ga ik even het water in om af te koelen. Het water is héérlijk warm!
Later terug op het strand zie ik allerlei mensen voorbij komen die een surflesje doen. Ik vraag me af of ik dat hier ook een keer wil doen. Toen we met het gezin in 2018 in Sri Lanka waren, kreeg ik daar een surflesje kado voor mn verjaardag die ik daar vierde en vond dat best leuk om te doen, al was ik er niet echt goed in ☺.
Dit schijnt hier de meest populaire surfspot te zijn van Siargao, al lijkt deze plek echt niet zo goed en mooi als destijds in Sri Lanka. Misschien toch maar niet doen dan...
Ik blijf nog een tijdje lezen en besluit dan terug te lopen, onderweg een zak chips te kopen en die ergens bij een watertje op te eten, voordat ik een beetje ga relaxen op mn kamer.

Als ik even later wil gaan douchen zie ik Niels uit Eindhoven, uit mn vorige Mad Monkey-hostel ineens. Die blijkt vandaag ook te zijn aangekomen. We kletsen even en dan ga ik douchen. Hierna loop ik richting de lounge-ruimte en daar zit Niels weer, dus ik ga bij hem aan tafel zitten. Daar blijken ook 2 Nederlandse meiden uit Utrecht te zitten, dus we kletsen een tijdje als Maria bij ons komt zitten. Maria is 34 en komt uit Duitsland. Meteen hebben we een gezellige klik en we zitten de hele avond daar. Ik besluit uiteindelijk bij het hostel te eten en bestel een poke bowl met tofu. Lekker een keer iets anders.
Die ochtend heb ik ook Will uit Manchester gezien, die ik eerder in Moalboal heb ontmoet op de avond waar we de gratis drank hadden. Will zit nu aan een tafeltje naast ons en ik vraag of ie bij ons komt zitten. We kletsen een hele tijd met dit groepje en zien dan ook nog Jona en Sidney, het balletje en de "New Kids-jongen", totdat de bar sluit. Hier in Mad Monkey Siargao sluit de bar al om 22:00 u, in tegenstelling tot Mad Monkey hostel op Panglao Island die tot 2:00 u open was. Na 22:00 u gaat iedereen vaak richting het centrum, waar dan elke avond op een andere plek een soort van party is. Ik had me voorgenomen die avond rustig aan te doen en niet mee te gaan, omdat ik de nacht ervoor gemist had en ik morgen mee ga op een eiland-tour/party-tour met gratis drank. Ik heb die avond eigenlijk al meer gedronken dan de bedoeling was.
Natuurlijk heb ik weer een ruggengraat van niks en laat ik me overhalen om tóch mee te gaan, want het duurt toch maar tot 0:00 u zeggen ze. Ik zeg nog: "oké dat valt qua tijd mee en dan drink ik daar wel cola". Maar ook daarin had ik een ruggengraat van niks en ik drink daar gewoon verder 🙈.
Normaal gesproken drink ik thuis in Nederland nauwelijks, dus met af en toe die gratis shots (in de Mad Monkey-hostels doen ze elke avond 2-3 gratis shots) in combinatie met de San Miguel Light-biertjes die ik drink tikt het bij mij aardig aan. De rest gaat met de scooter die kant op en Maria en ik delen een tricycle, omdat wij geen scooter hebben. We gaan eerst naar Mama Coco, een barretje en drinken daar wat, maar de Nederlandse meiden willen al vrij snel naar Siargao Beach Club, wat op loopafstand is een stukje verderop. Wij gaan ook die kant op en de muziek bevalt me daar beter, omdat het meer dancemuziek is, hoewel de nummers wel té snel achter elkaar gewisseld worden. We drinken wat en staan dan redelijk vooraan bij de dj in de buurt. Dan zie ik ineens van die blokken waar je op kan dansen en ik loop naar Maria en trek haar mee op die blokken. Daar staan we enthousiast te dansen en ik denk weer terug aan de tijd dat ik jong was en ik in Wintelre of bij de Atmoz ook op die blokken stond te dansen. Ja, ik heb het nog in me... 🤣🤣!
Maria houdt het dansen op de blokken snel voor gezien, maar ik blijf in mn eentje nog een hele tijd staan. Niels zijn we inmiddels kwijt en de Nederlandse meiden zijn net komen zeggen dat ze ergens anders heen wilden, maar ik heb gezegd dat we niet mee gaan, omdat ik het hier wel naar mn zin heb. En dat is te zien 😁! Alleen Maria, Will "de Manchester-guy" zoals wij em noemen, en ik zijn nog over. Als het 0:00 u is en het is afgelopen gaan we natúúrlijk nog niet naar huis 🙈 en blijven de hele tijd staan kletsen met een paar Filipijnse mannen waar we drank en pinda's van krijgen. Ik ben inmiddels behoorlijk dronken en wil eigenlijk ook wel gaan, want morgenochtend moeten we al om 7:30 u ontbijten voor de party-tour met gratis drank, dus we besluiten een tricycle terug te pakken. Die staat er niet, maar wél een scooter en de chauffeur vraagt waar we heen moeten en zegt dat we wel met zn 3-en bij hem achterop kunnen. En jahoor, daar zitten we dan, zonder helm met zn 4-en achter elkaar op 1 scooter. Het kan hier allemaal in de Filipijnen 🤣!
Ik kom bij mn hostel waar iedereen op mn kamer al in bed ligt en als ik in mn bed ga liggen voel ik me behoorlijk zat en een beetje draaierig en vraag ik me af hoe ik morgenochtend in godsnaam die eiland-tour kan doen 😳?!

Ik slaap best oké en als de volgende ochtend de wekker gaat ben ik bang voor mn kater. Als ik naar de wc loop heb ik het gevoel dat ik nog steeds een soort van dronken ben zo wankel ik 🙈.
Ik pak 2 ibuprofen en kleed me aan en pak mn tas voor de tour. Het ontbijtje smaakt prima en tot nog toe lijk ik, behalve dat ik gaar ben, nog nergens last van te hebben. Hopelijk komt de kater niet later... 😉.

De eilandentour die dag is erg gezellig! We zijn met een groepje van een man of 10. Maria is erbij, de 2 Franse jongens uit mn eerdere hostel, de Zwitserse jongen uit mn kamer, daar weer wat kennissen van uit een ander hostel en nog 2 Nederlandse meiden uit ons hostel. We bezoeken die dag een paar eilandjes. Leuk, maar niet de meest mooie stranden. Aangezien ik gisteren zoveel gedronken heb, heb ik eerder besloten om vandaag maar niet te drinken, maar dat loopt toch anders 😉. Al om 10:30 u zitten we aan de punch. Dat drinken we over de hele dag. De lunch die middag is erg lekker! Rond 17:00 u zijn we allemaal gaar en een beetje tipsy terug bij ons hostel. Op t gemakje douche ik en ik ga die avond niet op stap, want morgenavond is er een Full Moon party ergens en daarvoor wil ik een beetje fit zijn. We doen gezellig wat drankjes bij ons hostel en vervolgens ga ik met de 2 Franse jongens achterop de scooter, samen met een meisje uit Canada die haar eigen scooter heeft, vrij laat nog ergens in het centrum een hapje eten. We gaan naar een steakhouse. Lekker! Een keer wat anders dan al die rijst telkens.
Die avond ga ik op tijd naar mn bed.

De volgende dag slaap ik uit. Aangezien het hier het meest handige is om het eiland per scooter te verkennen, besluiten Maria en ik samen voor 3 dagen een scooter te huren en gaan die middag op pad richting het centrum om wat souvenirs te kopen. Maria wil graag haar nagels laten doen en ik wil graag een massage, dus nadat we beiden wat enkelbandjes voor ons hebben gekocht gaan we een salon binnen.
Ik ga weer voor een full body-massage. De massage is fijn, maar als ik em vergelijk met de andere 2, dan is het denk ik de minste van allemaal (maar wel de duurste 😅). Het einde is ook een beetje gek, want als ik me heb omgedraaid van mn buik naar mn rug en ze de bovenkant van mn borst masseert en hierna aan mn nek begint, gaat ze tegen me praten (wat ik sowieso al iets minder vind tijdens een massage, omdat ik graag geniet van de rust) en vraagt ze hoe ik heet, waar ik vandaan kom en zegt ze: "you're so sexy" 🙈. Deze opmerking had je misschien van een man verwacht, maar aangezien het altijd vrouwen zijn die de massages geven, had ik deze opmerking van een vrouw niet verwacht haha 🤣.

Na onze salon-afspraak zoeken we nog even een plekje voor een vlugge hap en rijden dan naar Cloud 9 strand, dé surfspot waar ik een paar dagen geleden ook was, waar we even relaxen op het strand en vervolgens de surfers kijken vanaf een houten brug daar, vanwaar we ook de zonsondergang kunnen zien.

We eten die avond bij het hostel (lekker een keer een pizza) en maken ons klaar voor de Full Moon party, waar we al om 21:00 u heen gaan. Daar hebben we een hele gezellige avond. Tijdens de Full Moon party wordt een gave vuur-show gegeven en hierna is er even vuurwerk. We komen veel mensen uit ons hostel tegen en ik zie ook nog Anna en Jeremy, Nikki en Tim, en Niek en Alisia van onze 3-daagse eilandentrip van Coron naar El Nido.
Wat nogal irritant is, is dat de party's hier elke avond om 0:00 u zijn afgelopen. Dan is er nog wel ergens anders een afterparty, maar daar is geen muziek, omdat dat van de overheid of iets dergelijks niet mag. Echt hoe dan 🙈🤣?!
Aangezien ik echt nog geen zin heb om naar het hostel te gaan, wil ik graag naar die afterparty. De Nederlandse mensen van de 3-daagse eilandentrip gaan niet mee, dus ik ga samen met Maria en een paar anderen van ons hostel naar de uitgang van waar de Full Moon party was. Ik kan achterop de scooter bij een meisje van ons hostel en dan blijkt dat achter mij (we zitten met zn 3-en op de scooter) het Frans-Belgische meisje van mijn walvishaai-tour van 2 plekken geleden zit. Hoe toevallig dat je die hier dan ook weer tegenkomt. Op de afterparty komen we ook nog 2 meiden van mijn Canyoneering tour tegen uit diezelfde plek 2 eilanden terug.
Uiteindelijk vinden we de afterparty echt 3x niks: geen muziek, vooral veel Filipijnse mannen waar ik niks mee heb en niet echt sfeer. Maria en ik houden t daarom voor gezien en gaan terug naar het hostel, waar we volgens mij rond 2:00 u terug zijn. Ik app nog een tijdje met Cas, één van de Nederlandse jongens uit Amersfoort van mijn vorige hostel op Panglao Island, die eigenlijk vandaag ook mee zouden gaan naar de Full Moon party, maar dat niet ging, omdat hun vlucht gecanceld was en ze daarom morgenochtend pas aankomen.
Uiteindelijk ga ik om 4:00 u slapen.

De volgende ochtend ben ik behoorlijk moe als ik op sta. Ik ben hier wel telkens vóór mn wekker wakker, dus besluit uiteindelijk rond 9:30 u uit bed te gaan en een glas koud water bij de bar te pakken en zie dan die Amersfoortse jongens aan hun ontbijt zitten, dus ik ga even bij hun zitten. Ik voel dat ik er wel eens beter uitgezien heb na al die drank gisteren en dat korte nachtje 🤣.

Daarna app ik Maria hoe ze haar dag vandaag bedacht heeft. Ze heeft gisteren een nieuwe afspraak gepland bij die salon waar we waren, om een pedicure etc te doen om 14:00 u vandaag. Súper onhandig, want dat is dus preciés midden op de dag en dan kunnen niet echt meer veel anders doen, aangezien de tijd vóór en ná die afspraak te kort is om nog met de scooter over het eiland te touren. Maria heeft op internet een strandje niet ver weg gevonden, waar we besluiten vóór haar afspraak even heen te gaan. Ik stuur Basile, een Franse jongen van 26, die ik 2 dagen geleden bij ons hostel heb leren kennen en gisteravond ook met ons mee op stap was, een bericht wat zijn plannen voor vandaag zijn. Hij wil met zn scooter over het eiland touren, dus ik stel voor dat ik met hem mee ga en hij dan eerst met Maria en mij mee naar t strand gaat. Goed plan vindt ie, dus we zien hem even later bij het strand, aangezien hij nog moet ontbijten en Maria en ik dat ondertussen al gedaan hebben.

Het strandje is niet echt mooi, want hier op Siargao Island draait alles om hoog- en laagtij. Heel vroeg in de ochtend en rond 17:00/18:00 u is het hoogtij, maar overdag is het laagtij, waardoor er weinig water staat en de stranden er dus niet mooi uit zien. We leggen ons handdoekje in de schaduw, want op Siargao is het écht heet! Daar liggen we een uurtje totdat Basile komt en Maria naar haar salon-afspraak gaat. Basile en ik blijven nog heel even en gaan dan het eiland verkennen. Bij hem achterop is eerlijk gezegd wel een stuk fijner dan bij Maria. Zijn scooter is iets ruimer, waardoor ik beter zit en hij rijdt ook beter dan Maria, die best sloom en voorzichtig rijdt 😅. We rijden richting het Noorden. Onderweg komen we langs wat mooie uitzichtpunten en rijden dan ineens langs Magpupungko Rock Pools, waar we besluiten te stoppen en af te koelen in het water tussen de rotsen. Daar zien we Anna en Jeremy ook. Echt, die kom ik ook overal tegen 😅! Het water is heerlijk. Er is ook een hoge rots waar mensen vanaf springen in het water. Natuurlijk wil ik dat ook wel proberen 😁! Ik klim omhoog en boven aangekomen blijkt het toch iets hoger dan gedacht, maar natuurlijk spring ik wel gewoon. Je moet alles een keer geprobeerd hebben hè 😉!
Hierna eten Basile en ik nog een soort van vierkante knapperige pannenkoek met kokossaus, die lekker zoet is en koop ik nog een souvenir en dan rijden we weer verder richting het Noorden. Het idee is dat we een strandje zoeken, maar het is op zich wel al best laat. Uiteindelijk komen we om 17:30 u bij een strand aan, waar bijna niemand is en wat een soort mooi verborgen plekje lijkt te zijn. Hier zwemmen we even in de zee en zien een hele mooie zonsondergang. Een perfect plaatje 👌🏼! (En nee, geen romantische momenten haha).
Als het 18:00 u is rijden we terug en begint het al snel donker te worden. Volgens Basile doen we er maar een uurtje over, maar ik zeg nog dat ik denk dat het wel 1,5 uur is. Uiteindelijk komen we pas om 19:45 u bij ons hostel terug. Pff, ik ben wel ff klaar met die scootertour in het donker... 😳.

Ik ga douchen en dan eet ik laat nog mijn diner bij het hostel, weer de tofu poke bowl die ik eerder heb gehad.
Die avond zie ik Niko van 39 en Adrian van 19 uit Duitsland weer, die ik in mijn vorige hostel op Panglao Island heb leren kennen. Leuk om die weer te zien! Ik ga samen met hen en Maria, Niels, en nog wat anderen uit ons hostel, als het om 22:00 u afgelopen is, op stap naar Bed and Brewery, een soort van openlucht-bar met 3 verdiepingen. Met 9 man proppen we ons in een tricycle 🤣! We hebben een erg gezellige avond! Pff, wat is het héét daar! Als de muziek dit keer ietsjes langer doorgaat dan 0:00 u zijn we blij, want we willen nog niet naar huis. Uiteindelijk stopt het en gaan we richting hostel waar we nog even bij het zwembad zitten en dan om 2:00 u gaan slapen.
Morgen gaat de wekker redelijk op tijd, omdat ik met Maria om 10:00 u het eiland per scooter ga verkennen.

De volgende ochtend ben ik al op tijd wakker. Ik voel me redelijk goed en heb wederom geen last van een kater (goh, ik lijk hier op vakantie beter tegen de alcohol te kunnen dan in Nederland 😅).
We starten onze dagtour door buiten het hostel te ontbijten bij Shaka, waar we een gezonde fruit-shake-bowl met granola eten. Hierna rijden we richting het westen, want we willen starten met de Sugba Lagoon. Het ritje naar Sugba Lagoon duurt ongeveer een uurtje. Daar moeten we een tijdje wachten, omdat we graag een boot willen delen met 4 anderen, omdat een privé tour best prijzig is. Uiteindelijk komen er 4 jongens aan uit de Filipijnen zelf die op vakantie zijn in Siargao en regel ik met hen dat ze bij ons op de boot gaan. We gaan eerst naar een eiland met zandstrand waar we 1,5 uur verblijven en daarna door naar de Lagoon. Het eiland is best mooi, maar ook hier geldt: als het hoogtij was geweest had het er iets mooier uitgezien dan bij laagtij. We eten hier kip met rijst. Gadver! De slechtste maaltijd van de hele vakantie! Hierna maken we nog wat foto's bij de palmbomen en dan varen we door naar de Lagoon. Ondertussen varen we ook langs mangroves en rotspartijen.
De lagoon is best mooi om te zien met het blauwe water, maar heel eerlijk: ik had er meer van verwacht. Er is een deel waar je kan zwemmen en een deel waar je met de kano doorheen kan varen. Wij kiezen om lekker af te koelen en in de Lagoon te zwemmen. Hier is ook een soort van steiger met duikplank, waar ik natuurlijk ook vanaf wil springen.
We blijven ongeveer 3 kwartier bij de Lagoon en varen dan weer terug. Uiteindelijk blijkt het dan al bijna 16:30 u te zijn. Ik had van de week al een mooie route uitgestippeld naar de Lagoon, de Rock Pools en Maasin River, maar dat blijkt vandaag totáál niet haalbaar, want we hebben ons echt verkeken op de tijd die je ergens doorbrengt. Gelukkig ben ik gisteren al met Basile bij de Rock Pools geweest!
We eten nog even een pork stick en maken ons dan weer op voor het lange ritje terug op de scooter. Onderweg stoppen we nog even om een foto van een kerk te maken. Hier op de Filipijnen zijn er echt megaveel kerken. Volgens mij is zo'n beetje iedereen katholiek en toen ik een keer in een taxi zat kreeg ik zelfs de vraag van de taxi-chauffeur wat mijn geloof is. Vinden ze volgens mij erg belangrijk.
Daarna stoppen we nog even om een foto van de zonsondergang te maken, maar die is bij lange na niet zo mooi als ik gisteren aan dat strand met Basile heb gezien. Maria is het rijden op het laatste stuk inmiddels helemaal beu, want het is donker en er vliegen allemaal insecten in haar gezicht. Achterop is natuurlijk een heel stuk makkelijker 😉.

We wilden eigenlijk vanavond een keer buiten het hostel eten, maar we voelen ons vies van het zoute water, de scootertour, het stof en alles dat we eerst gaan douchen. Dan blijkt het al laat, dus blijven we toch maar gewoon bij het hostel eten. Hier kennen we de mensen en aangezien het onze laatste avond is, is het wel gezellig om met die mensen te drinken voordat we voor de laatste keer op stap gaan.
Ik bestel een hamburger met frietjes en een San Miguel Light, mijn standaard drankje hier elke avond. Samen met Maria, Niels en Casey (Australisch meisje die ik een paar dagen geleden in het hostel heb leren kennen) speel ik een potje beer pong, maar ik blijk nog steeds mega slecht hierin 😅. Zowel mét als zónder alcohol heb ik blijkbaar een coördinatie van niks, dus we moeten af en toe keihard lachen om hoe ik het balletje gooi 🙈.

Als het weer 22:00 u is en het gedaan is bij het hostel gaan Maria, Niels, Casey en ik eerst naar Barbosa, een barretje. Eigenlijk zitten hier alle barretjes en clubs ongeveer in dezelfde straat. Bij Barbosa staat een rij om binnen te komen en we vinden de muziek niet heel gezellig, dat we besluiten door te lopen naar Siargao Beach Club, de beach club waar ik een paar dagen geleden flink stond te dansen op die blokken. Hier hebben we een gezellige avond en we drinken behoorlijk. Ik kom Cas en Maikel uit ons hostel nog tegen en zie ook nog wat anderen. Ook 2 Nederlandse meiden, die we op de eerste dag in ons hostel zagen, maar die daarna naar een ander hostel gingen, zijn we al een paar keer op stap tegengekomen en zien we vanavond weer. Gezellig!
Als het om 0:00 u gedaan is, is er een klein stukje verderop in de Beach Club nog wel wat muziek en gaan we daarheen. Vrij snel daarna besluit ik om samen met Niels en Casey naar huis te gaan. Maria blijft nog even verder feesten.
Bij het hostel aangekomen ben ik echt behoorlijk dronken. Ik klets nog even met Niels en Casey bij het zwembad en ga dan richting mijn bedje. Pff, dit was een geslaagde avond, maar ik ben echt behoorlijk gaar...!

Die ochtend ben ik al vroeg wakker, maar kan gelukkig nog blijven liggen. Ik ga even tussendoor naar de wc een glas koud water drinken en pak een ibuprofen, want dat schijnt me nog iedere keer geholpen te hebben, zodat ik dan geen last heb van een kater. Vandaag heb ik alleen de hele ochtend een rommeltje in mn buik. Geen idee of dit van de alcohol is, maar waarschijnlijk een combinatie van drank, eten en enorm moe zijn, doordat ik al dagen niet de beste nachtrust heb door al dat feesten hier. Ik voel me niet helemaal in mn hum, wat jammer is om zo de vakantie af te sluiten. Straks vlieg ik nl. naar Manilla en daar ga ik niks meer zien, dus dit voelt een soort van "mijn laatste vakantiedag" 😔.
Ik ontbijt op mijn gemakje mijn laatste "eggs on toast" en doe rustig aan, want mijn vlucht blijkt 1,5 uur vertraging te hebben, dus de taxi komt ons ook later ophalen. Dit geeft me mooi nog tijd om mijn reisverhaal te schrijven. Meestal doe ik dat in de avond na elke dag, maar door het vele feesten heb ik dit hier niet gedaan, dus ik moet een behoorlijk stuk bijschrijven.
Ik ben zelfs te loom om te socializen met Maria die ook dezelfde vlucht heeft en zonder me af en toe een beetje af.
Ik drink nog een bananen-shake die hopelijk mn buik een klein beetje verzacht (heeft helaas een averechts effect, maar t kan er maar uit zijn 🙊😅) en dan is het tijd om naar het vliegveld te gaan. Op zijn Filipijns komt de taxi-chauffeur natuurlijk 3 kwartier later dan afgesproken aan en Maria heeft behoorlijk stress dat we de backpacks niet meer kunnen inchecken, omdat de bagage-drop off op tijd sluit. Toch hebben we geluk. We dringen wat voor en kunnen dan inchecken en onze bagage afgooien. Dat was het dan weer... Bye bye party-eiland Siargao! Op naar Manilla...