Dag 18-19-20-21 - Toeristischer Langkawi, Maleisië

21 mei 2019 - Langkawi Island, Maleisië

Op weg naar Langkawi
Als ik erg vroeg in de ochtend sta te wachten op mijn taxichauffeur, die me rond 3:30 uur komt ophalen voor mijn taxirit naar Medan airport, komt er een jongen met een scooter aan, die me blijkbaar met backpack en al achterop zijn scooter meeneemt om me naar de chauffeur te brengen. 'Als dat maar goed gaat', denk ik, maar het valt mee. En ja, hier kan alles hè, zelfs met 4 man op een scooter, dus dan kan ik met backpack ook wel achterop... ☺️.
Onderweg in de auto probeer ik weer te slapen. Dat gaat op zich redelijk, maar op een gegeven moment is het echt wel super koud in de auto. En ik weet niet hoe de chauffeur heeft gereden, maar een ritje wat eigenlijk als het goed is zo'n 4 uur moet zijn, heeft hij gered in 3 uur en een kwartier! Daar stond ik dan, al om 7:00 uur op het vliegveld...! Veel te vroeg dus 🙄!

Ik vlieg eerst van Medan naar Penang, om vervolgens een paar uur later door te vliegen naar Langkawi. Ik heb een goede vlucht, die super snel gaat (ik slaap weer 😉). Omdat ik dus een tussenstop heb in Penang en daar 4 uur moet wachten, overbrug ik de tijd met lunchen (ik ben inmiddels zowat vaste klant geworden van KFC 😂) en schrijf wat aan mijn reisblog. Ook mijn tweede vlucht gaat weer snel. Ik kom einde middag aan en pak een grab richting mijn hostel. Echt super makkelijk geregeld hier zo'n grab!

Gezellige avond
Mijn hostel is prima, maar het blijkt achteraf niet de beste plek te zijn om mensen te ontmoeten. Ik vind het altijd weer even lastig met aankomen op een nieuwe plek, dat je dan niet direct weet hoe/wat/waar je moet zijn. Het alleen zijn gaat op zich wel. Je ontmoet af en toe mensen, maar natuurlijk zijn er ook echt wel momenten dat je alleen bent. Overdag vind ik dit niet zo erg, want dan is het juist lekker om je eigen ding te doen, maar in de avonden is het ooit wel fijn om wat mensen om je heen te hebben.

Ik loop richting strand en merk al direct dat Langkawi een stuk toeristischer is dan alle voorgaande plekken waar ik deze vakantie geweest ben. Meer een beetje zoals ik vaker gewend ben, met veel winkeltjes, veel tour office bureautjes die allerlei eilandtripjes enzo aanbieden en mensen die je bij diverse eettentjes naar binnen proberen te lokken.

Wat later struin ik wat rond over een klein marktje waar ze van die kraampjes hebben met local food. Ik kom bij een klein kraampje met ook Westers eten en bestel 'beef steak'. Ik moet een tijdje wachten voordat ik mijn eten krijg, maar het is erg lekker. Bij mij aan het tafeltje komt een jong Nederlands stel, Bo (26) en Liselot (23) zitten, die ook net hun eten besteld hebben. Ik raak met ze aan de praat en zij blijken al zo'n week op het eiland te zijn na hun reis door China. Als we het eten op hebben vragen ze of ik het leuk vind als ze met mij mee gaan richting een barretje, waar ik van plan was om heen te gaan. Ik had ergens op Facebook gelezen dat dit een leuk barretje moet zijn, maar dat het er afgelopen week door de week rustig was. Waarschijnlijk komt dat doordat het dus door de weeks was en aangezien het nu zaterdagavond is verwachten we het eerlijk gezegd iets drukker. Helaas! Bij het barretje aangekomen zijn er maar weinig mensen en heeft het niet echt veel sfeer. Bo en Liselot geven aan dat het dan op het strand leuker is, dus we besluiten daarheen te gaan. We zitten op een leuk plekje aan het strand waar ze meerdere keren om ons heen vuurshows geven. We bestellen een aantal biertjes en kletsen de hele avond. Om ons heen is de sfeer goed en klinkt er de hele tijd muziek. Uiteindelijk begint het wat rustiger te worden en als we kijken hoelaat het is en het al 1:30 uur blijkt te zijn geweest zeggen we gedag en gaan we richting onze hostels. De avond is erg gezellig geweest!

Ik loop richting hostel en het is erg rustig op straat als er ineens een jongen op me af komt, een of andere zatte Harrie denk ik, en tegen me begint te praten en me wat lastig lijkt te vallen. Hier heb ik absoluut geen zin in, dus ik zeg dat ie weg moet gaan, maar hij blijft maar naast me lopen. Na meerdere keren vragen of ie weg wil gaan en ik boos word, draait ie uiteindelijk om. Dit heb ik nog niet eerder gehad hier in Maleisië. Ik zei eerder op de avond nog tegen Liselot dat de mannen/jongens in Maleisië juist totaal niet vervelend zijn en vrouwen juist met respect behandelen. Daar had deze alleen geen kaas van gegeten... Gelukkig ben ik niet zo bang uitgevallen en weet ik me altijd aardig te redden bij lastige mensen 😉. Niks aan het handje dus 😊!

Relaxen en heerlijke massage!
Ik slaap lekker uit, maar word nog steeds gaar wakker. Ik heb denk ik toch te kort geslapen. Ik douche op mijn gemak. Vandaag wil ik naar het strand, maar ga ik eerst even kijken bij een resortje aan het strand, wat we willen boeken voor als we hier met het gezinnetje heen gaan. Ik wil graag de kamer zien, zodat ik kan kijken of het iets is. Ik loop naar binnen, maar wordt gevraagd een uurtje later terug te komen, want de kamer is nog niet beschikbaar om te kijken. Ik kijk vast hoe het er buiten uit ziet en ga dan naar het strand. Hier relax ik lekker zo'n 1,5 uur en ga dan weer richting het resort. Helaas is de kamer nog niet beschikbaar om te kijken, dus dan morgen maar.
Ik ga langs een supermarktje en dan even terug naar het hostel.

Aan het einde van de middag ga ik terug naar het strand heerlijk nog even relaxen. Een wat ouder echtpaar ziet mijn bulten van de zandvliegen en geeft me 2 pilletjes tegen de jeuk. Veel mensen lijken begaan met me en ik begin me nu zelf eerlijk gezegd af te vragen of dit geen blijvende littekens worden over m'n hele lijf, want ze lijken niet weg te gaan en ik blijf ook maar krabben. Blijvende littekens is wel erg klote ☹!

Na het relaxen op het strand trakteer ik mezelf op een heerlijke massage. Dat heb ik wel verdiend na 2 dagen flink 'sporten' in de jungle. Ik kom aan bij het plekje wat door iemand op Facebook aangeraden is en ga naar binnen. Het komende uur geniet ik van een heerlijke 'full body aromatherapy massage'! Genieten! Als een soort herboren loop ik naar buiten.

Ik wandel nog even langs een ander resort wat ik eerder vanmiddag ook nog op de boekingssite vond en bekijk verschillende kamers. Dan ga ik weer terug naar het hostel.

In de avond eet ik een heerlijke Libanese kip-shoarma bij zo'n straattentje met een mango smoothie na. Met de smoothie ga ik nog even op het strand zitten. Het is inmiddels al wat later op de avond en ik blog wat en kijk om me heen naar alle vuurshows die weer gegeven worden.
Ik struin nog even langs wat winkeltjes en ga op zoek naar een barretje waar ik nog een drankje kan doen en kom uiteindelijk om 22:45 uur uit bij cinnamOn's, die om 23:00 uur blijkt te sluiten. Snel maar een drankje dan! Ik moet er nog steeds aan wennen dat alles hier zo vroeg lijkt te sluiten, maar goed, dat zal wel low season zijn dan... Oké, omdat er toch meer mensen komen bedenken ze zich ineens en sluiten ze pas om 0:00 uur 😂.

Weinig bijzonders
De volgende dag doe ik niet veel bijzonders. Goed getimed, want het weer is deze ochtend erg slecht. Ik slaap lekker uit. Ik vind dat wel fijn, want door het tijdsverschil met Nederland en het appen met mensen daar, maar ook doordat ik vaak nog te lang op mijn telefoon zit, is het bijna regelmaat geworden dat ik midden in de nacht pas ga slapen. Gelukkig heb ik niet altijd veel slaap nodig, maar een keer een goede nachtrust is ook wel fijn.

Na het uitslapen zoek ik weer wat dingen uit voor mijn/onze reis en ga ik weer even langs dat resort waar ik een dag eerder heb afgesproken om naar de kamer te komen kijken. De ochtend is inmiddels voorbij en gelukkig regent het niet meer. Hopelijk kan ik straks nog even naar het strand!

Ik eet een heerlijke lunch bij een leuk strandtentje en bel even met Stefan.
Aan het einde van de middag/begin avond breng ik een paar uur door op het strand, ga ik het water in, maak ik wat foto's en klets met Brandon uit Nieuw-Zeeland die me zag zitten op het strand en even bij me komt zitten. Hij werkt voor een paar maanden hier op Langkawi als kok in een restaurant. Aangezien ik na een tijdje kletsen eigenlijk wil genieten van de zonsondergang, stel ik me blijkbaar wat ongeïnteresseerd op en gaat Brandon het water in. Mooi... 😉.

Wel of niet naar Koh Lipe?
Al de hele dag ben ik een beetje aan het dubben: ga ik morgen nou wel of niet naar Koh Lipe in Thailand? Het schijnt een heel mooi klein bounty-eiland te zijn en stond daarom dus op mijn planning, maar nu blijkt dat vanwege het regenseizoen daar de kans aanwezig is dat ik slecht weer tref. Er gaat vanwege het regenseizoen ook nog maar 1 keer per dag een ferry. Ik probeer de weersvoorspellingen te checken, maar dit is lastig. Ik kan mijn reis ook nog aanpassen en i.p.v. nu naar Koh Lipe te gaan, kan ik ook altijd nog eerst het binnenland van Maleisië doen wat eigenlijk voor later op de planning staat en daarna naar Pangkor Eiland, gewoon in Maleisië. Schijnt ook mooi te zijn, maar vast niet zo mooi als Koh Lipe.
Uiteindelijk kies ik er toch voor om bij mijn plan te blijven en de gok maar te wagen richting Koh Lipe. Terug bij mijn hostel regel ik mijn ferry-ticket voor morgenochtend en ontmoet ik 2 nieuwe gasten, Nico en Clementine uit Frankrijk. Ik klets een tijdje met ze, maar we gaan hierna onze eigen weg.

Mijn (voorlopig) laatste avond op Langkawi
Ik ga eten. Ik wil eigenlijk naar dat tentje waar ik vanmiddag lekker had geluncht, maar daar aangekomen blijkt er helemaal niemand te zijn, dus ga ik maar weer naar het marktje waar ik 2 dagen eerder ook wat heb gegeten. Dit keer wil ik wat local food, maar op de taugé na is het niet heel erg lekker.
Na het eten ga ik op zoek naar tijgerbalsem voor mijn bulten (ook weer door iemand geadviseerd) en iets tegen de jeuk. Ik koop een paar pillen die tegen allergie of iets dergelijks schijnen te zijn. Geen idee wat ik ga innemen haha 😳😂. Ach ja, baat het niet, dan schaadt het niet... 😉.

Ik doe nog even een drankje bij het strand en blog wat, maar doordat ik wat buikpijn krijg (van het eten misschien 🤔😉) ga ik eerder terug naar het hostel dan de bedoeling was. Op zich niet erg, want ik moet toch nog mijn backpack inpakken, want morgenochtend vertrek ik weer op tijd.

Bij het hostel aangekomen zie ik een man die ik hier al eerder gezien heb. Hij komt uit Kuala Lumpur, is een dokter/scientist en komt blijkbaar vaker op Langkawi, omdat hij hier een huis bezit. Ik klets wel een uur lang met hem en hij is super aardig. Ondertussen smeer ik mezelf in met de tijgerbalsem. Iedereen heeft hier verschillende adviezen en ik vraag me af of het gaat werken... De dokter denkt van niet en adviseert me om in Thailand te kijken voor kokosnootolie, wat eigenlijk ook al meerdere mensen geadviseerd hebben, maar wat ik nog niet kon vinden. Als t maar niet jeukt, dan vind ik het best...
Ik pak daarna snel mijn backpack in en zoek nog een slaapplek voor morgen, wat allemaal veel langer duurt dan gepland en veel te laat weer ga ik slapen.

Na 4,5 uur gaat mijn wekker en ben ik moe! Ik douche razendsnel, gooi vlug wat make-up op mijn gezicht, maar eigenlijk boeit het me hier niet zo hoe ik eruit zie (huh, waar is de echte Renate gebleven...🤔😂??), kam m'n haar niet eens, eet vlug wat en ben klaar voor mijn taxi die me naar het ferrystation brengt voor mijn paar dagen in Koh Lipe. Daar hoop ik heerlijk te relaxen 🏝! Ik ben benieuwd...!

Langkawi vind ik op zich leuk, maar niet zo mooi en bijzonder als de vorige plekken waar ik was. Maar misschien komt dat ook omdat ik vrijwel niets gedaan heb. Ach, over een paar dagen ben ik weer terug en dan zien we wel of Langkawi nog leuker wordt... 👋!

1. Ingrid:
    21 mei 2019
    Superleuk!! En als je terug gaat, ga dan naar de kabelbaan!! Dit echt is geweldig en je ziet de meest mooie uitzichten. Absoluut de moeite waard!!
  2. Jef Tils:
    24 mei 2019
    Hoi Renate
    Weer een mooi reisverhaal en super mooie foto s.
    Ik hoop dat je snel van die vervelende uitslag en jeuk af bent .
    Heb je verhaal nu pas gelezen , maar ik snap niet wat ik of wij hier nog doen .
    Ik hoop dat wij volgend jaar of einde dit jaar nog eens terug kunnen gaan naar Thailand
    voor enkele weken , als einde van het jaar mijn commissariaat erop zit hoop ik dat we meer tijd krijgen .
    Succes en tot horens .